Tekniskt fel - igen
Foto: Tobias Wallström
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Turerna kring parkeringsavgifterna i Visby torde vara svenskt rekord i inkompetens och arrogans i beslutsfattandet och genomförandet. Hela historien är närmast komisk om den inte hade drabbat skattebetalarna med mångmiljonbelopp.
Ordförande Skalbergs kommentar i lokalradion att han hela tiden haft kommuninvånarnas intressen för ögonen tar priset. Han tycks leva på en annan planet än de väljare som han ska företräda.
Även i ärenden som enbart rapporterats i små notiser väcks frågor angående kompetensen i förvaltningen.
I vintras tvingades tekniska kontoret att bekosta byte till vinterdäck för entreprenören som sköter busstrafiken. Vid upphandlingen utgick man tydligen från att den tioårsperiod som upphandlingen gällde skulle vara fri från snö och minusgrader.
Det ska inte vara acceptabelt för entreprenörer att komma med sådana tilläggskrav. Den som lämnar anbud ska sköta uppgiften på ett säkert och lagligt sätt och räkna in detta i sitt anbud.
Nu senast rapporteras att sophanteringen blivit 20 procent dyrare trots att avsikten med att lägga ut uppgiften på entreprenad var att få lägre kostnader. Någon förklaring har inte förvaltningens chef Bertil Klintbom. Någon utvärdering har inte skett under upphandlingsperioden. Klintbom kan endast konstatera att det blivit dyrare.
Vid upphandlingar har kommunen kvar det fulla ansvaret för verksamheten även om en entreprenör utför själva uppgiften. Därför är en professionell och kontinuerlig uppföljning nödvändig. Kommunen har åter brustit grovt i sitt ansvar, med höjda kostnader för skattebetalarna som följd.
Bertil Klintbom, som ändå blivit befordrad och har fri parkeringsplats, har ännu en gång bara passivt tittat på när kostnaderna stiger.