Transporter avgörande för landsbygden

Foto: Jenny Nilsson

Gotland2018-06-03 15:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om klyftan mellan stad och land ska kunna slutas behöver landsbygden ges rättvisa och långsiktiga förutsättningar att växa. Något som är avgörande för det är transporter.

För att tillväxten ska komma fler till del och utveckling möjliggöras, behöver det vara enkelt att bo och jobba även utanför stan. Det är centralt i Moderaternas infrastrukturpolitik.

Regeringen har en annan uppfattning. Trots löften om att inte höja bensinskatten vid en valvinst 2014 har skatten på drivmedel höjts varje år.

Samtidigt har man sparat in på vägunderhållet.

Skillnaden mellan regeringens och Moderaternas budgetförslag är 500 miljoner per år till vägunderhåll. Med en moderat budget skulle vi få se fler lampor i glesbygd och färre potthål.

På Gotland vill vi också se till att hastigheten på våra 140-vägar kan komma upp. Det är bra att Trafikverket sett till att öka turtätheten på till exempel Fåröfärjan.

Men vi vill också se mer samarbete mellan Region Gotland och Trafikverket för att på sikt kunna höja hastigheten till 90 km/h – i mer sammanhängande sektioner – på vägarna till och från Visby där många jobbpendlar.

Något vi tror skulle underlätta för många vanliga familjer som försöker få vardagen att gå ihop.

Andra politiska motsättningar är kända sedan tidigare. Vi är kritiska till lastbilsskatten som höjer kostnaderna för Gotlands speditörer.

Det vanligaste arbetet för män födda på Gotland är lastbilschaufför, varför alla attacker på branschen behöver motas.

En annan skiljelinje är kring flygtrafiken – vi är mycket kritiska till flygskatten som fördyrar transporter till och från Gotland med 30 miljoner per år.

Därför är vi tydliga redan nu med vad skillnaden är mellan Moderaterna och de rödgröna inför höstens val: satsningar på bättre vägnät och rättvisa skatter – eller besparingar på landsbygden och höjda skatter för alla.

Det är bakgrunden till varför vi vill ge Sverige en ny reformvänlig regering, som leds av Ulf Kristersson.

Läs mer om