Tung barlast för båtlivet

Fördelarna får båtfolket själva stå för.

Fördelarna får båtfolket själva stå för.

Foto: Yvonne Åsell / SvD / TT

Gotland2019-07-11 15:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SVT:s Rapport 8/7 meddelar att en så kallad forskare upptäckt att fritidsbåtar förstör miljön men meddelar med sedvanlig fantasifullhet att detta kan lösas med ytterligare en skatt på dessa.

Med jämna mellanrum så blir någon avundsjuk på båtlivet och skall då ha skatt på de enorma lyxbåtar som alla påstås ha.

Ja varför inte? Men båtlivet i Sverige betalar redan enorma skatter i form av drivmedelsskatt och moms, utan att få något tillbaks. Min gissning ligger på minst fem miljarder, kanske så mycket som tio.

Så eftersom det eventuella problemet med båtar påstås lösas med skatter så är det ju redan åtgärdat sedan länge!

Staten skjuter inte till en krona till båtlivet, vissa kommuner hjälper säkert till lokalt på olika vis men totalen är ändå helt i det röda för båtägarna. I Stockholm djävlas både staten och kommunen dessutom genom att försöka vräka alla båtklubbar så att man skall kunna bygga lägenheter på marken. Det senaste vansinnet på den kanten var när staden, inte staten (!), ville införa moms på uppställningsplatserna, och likställa dem med bilparkering. Ett tjyvknep från politikerna för att ytterligare djävlas med klubbarna. Vem vill vara kassör i en båtklubb och vara straffansvarig för att momsen är korrekt?

För några år sedan påstods att båtägare tömde toaletterna i sina badvikar, alla klubbar tvingades bygga en suganläggning till en kostnad av 200 000 kronor och uppåt. Detta samtidigt som kommunala reningsverk släpper ut flera miljoner liter skitvatten per år genom så kallad bräddning. Vilket inträffar vid fel i verken eller alltför kraftig nederbörd med mera. Måsar, gäddor med flera får dock fortfarande göra sina behov direkt i sjön, liksom kryssningsfartygen som får fortsätta släppa ut sitt skitvatten till 2021.

Slutligen vill jag påpeka att till och med Sjöräddningen SSRS är helt betald av båtfolket genom medlemskap, donationer och folk som arbetar gratis. De arbetar med alla skeppsbrutna oavsett nationalitet eller storlek på fartyg.

Även den organisationen betalar drivmedelsskatter och moms.

Läs mer om