Uppmätningsritning av slipskåra

Gotland2006-11-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Olov Gibson har, vilket har framgått av debatten i tidningarna, byggt några modeller av medeltida kvarnar. Dessa kvarnar skulle enligt honom ha haft något slags balanshjul som gnagt på stenar så att slipskårorna uppkommit.
Jag har förutom att jag mätt slipskårornas riktningar även mätt upp profilen i längdsnitt och i tvärsnitt.
De flesta gotländska slipskåror följer en cirkel i längdsnitt. Radien på cirkeln verkar ligga på vissa fasta värden t.ex. 1,94 m och 2,4 m. Hjul med den radien är mycket osannolikt eftersom bredden bara är högst 1 dm.
Troligen har man använt sig av en pendel där längden har bestämts m.h.a. ett bestämt längmått och där slipföremålet var fästad längst ned.
I figuren avbildas en slipskåra i genomskärning på längden. Man ser att slipskåran har cirkulärt längdsnitt men med en avrundning i ändarna. Denna avrundning förekommer i alla slipskåror vare sig skåran går ut över kanten på stenen eller inte, och på fast häll. - Ett hjul som slirat i slipskåran borde ha gett skåran en annan form, dvs att man skulle ha fått en skarp övergång i ändarna.
Vid Sojdsmuséet i Burs byggdes år 1992 en pendel för detta ändamål.
I en kalksten slipade jag på 4 timmar upp en 1 cm djup och 47 cm lång slipskåra.
Den fick den form som de gotländska slipskårorna har och erhöll således även den avrundning i de båda ändarna som man kan skönja i figuren.
Anledningen till avrundningen är att slipföremålet, som kan vara en avlång sten, slipar mer i ändarna där hela slipföremålet inte längre ligger an mot skårans botten. Slipföremålet vinklas alltså en aning.
Läs mer om