Replik angående insändaren ”Flygskatten behövs för klimatet” (GT 14 augusti).
Miljöpartiets riksdagsledamöter Janine Alm Ericsson och Rasmus Ling argumenterar i sin debattartikel för införandet av en svensk flygskatt.
Författarna står dock helt utan sakliga argument. Istället för att förklara varför vi bör införa en flygskatt läggs allt krut på att skjuta ner den massiva kritik som riktats mot flygskatten.
Författarna hävdar att flygskattens risker är överdrivna. Internationella erfarenheter säger dock det motsatta.
I Norge infördes en liknande avgift sommaren 2016, och redan nu har flera flyglinjer lagts ned. Till följd har flygplatsen Rygge tvingats stänga medan flygplatsen Værnes drabbats hårt. Inför höstens val i Norge har det därför pratats om att avveckla avgiften.
Även Irland, Nederländerna och Danmark har experimenterat med nationella flygskatter, men efter skadliga effekter för samhällsekonomin och utebliven klimatnytta har skatten i samtliga länder tagits bort.
Svenska regionala flygplatser kämpar redan för sin överlevnad och för att kunna säkra goda flygförbindelser i Sverige.
Införs en svensk nationell flygskatt riskerar de samma öde som i Norge. Den utvecklingen måste vi stoppa, inte minst på Gotland.
Faktum kvarstår att Flygskatteutredningen själv konstaterade att flygskatten inte skulle ge mer än marginella utsläppsminskningar. Detta verkar dock ha gått författarna helt förbi. Utsläppen kan dessutom öka med en flygskatt. Flyget skulle minska till förmån för ökad bilism. Samtidigt väntas flyglinjer flyttas till närliggande länder utan flygskatt, och utsläppen följer med.
Ny teknik, satsningar på biobränslen, rakare flygvägar och de internationella överenskommelser som nu är på plats är åtgärder som minskar klimatutsläppen – på riktigt. Och branschen leder vägen.
Så sent som i våras presenterade flygbolagen SAS, Norwegian och BRA reella, klimatsmarta alternativ till flygskatten.
Utvecklingen går åt rätt håll, och vi vill fortsätta på den utstakade vägen.
Flyget och den regionala flygplatsen är särskilt viktig för Gotland. Flyget och färjorna binder samman ön med fastlandet och bidrar till konkurrenskraft och regional utveckling.
Att Janine Alm Ericson och Rasmus Ling – som själva inte bor på Gotland – har mage att påstå att gotlänningars fastlandsförbindelser bör stryka på foten för ”höghastighetståg, och upprustade vanliga järnvägar” är en ofattbar slutsats.
Frågar man gotlänningarna själva är valet lätt. Gotland behöver flyget, och vi är redo att stå upp för flygförbindelser till och från Gotland även i framtiden.