"Vägverket har blivit Sveriges talibaner"
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Han är inte ensam om att tycka så men ändå ställer sig organisationer som NTF och myndigheter som Länsstyrelsen sig i led för att tycka lika som Vägverket.
Vad det gäller hastigheterna på Gotland så måste Vägverkets utlåtande betraktas som en skrivbordsprodukt som bortser från verkligheten, man utgår ifrån någon slags vägstandard som finns på papper utan att se den verklighet som finns på Gotland.
Gotland är relativt platt och har därför inte så många backkrön som skymmer sikten, det finns inga älgar, trafiktätheten är inte så stor, det går på många platser att köra av vägen utan att hamna i diket eller skadas i övrigt med mera.
Hur man kör i en cirkulationsplats går Vägverket ut med en rekommendation, trots att någon förändring inte gjorts i lagstiftningen. Detta innebär att det blir förvirring i trafiken då folk kör på olika sätt, dessutom går de ut med olika information i olika län.
Vägverkets rekommendation har förankrats så djupt i folks medvetande att man tror att detta är lag, ja det har till och med skrivits in i körkortsböckerna.
Att gå ut med en sådan rekommendation anser jag måste föregås av ett beslut och därmed finnas dokumenterat i protokoll och därmed vara en offentlig handling men det svar jag fått är att något sådant inte finns.
Delar av Vägverket har ombildats till Transportstyrelsen och jag hoppas verkligen att denna nya myndighet är en ny myndighet med nytt folk.