Holger Daun undrar vad jag vet om vad gotlänningen tycker i GT den 14 jan. Vi har frågat 1 000 gotlänningar och fått ett svar. Fyra av fem skulle välja en billigare och miljövänligare färja om det skilde 300 kronor för en familj med bil tur och retur. Vi utgick från att det låg två likadana båtar som avgick samtidigt. Genom att åka en timma långsammare, så spar man cirka 50 procent av bränslet, vilket är det samma som om man ställde alla motorfordon på ön var fjärde dag året runt. En väldigt stor miljöförbättring som få vet om
Man skall så klart ta alla undersökningar med en nypa salt. Jag har redovisat på min blogg varför vi gjorde den och vad jag tycker lite mer utförligt.
Jag anser att det undersökningar där man ställer frågan om gotlänningen vill ha snabba båtar (tre timmar och 20 minuter) eller långsamma båtar (fyra timmar och 20 minuter) är bedräglig. Svaret är självklart snabba båtar om det inte finns några kostnader. Men om man berättar att det sker på bekostnad av att öka de skadliga växthusgaserna med cirka 100 procent och att biljettpriset blir X antal hundra kronor dyrare, så skulle svaret bli något annat. Som konsumenter vet vi att inget är gratis och då blir det väldigt falskt att inte berätta vad det kostar.
Vi vet nu att fyra av fem gotlänningar inte är beredda att betala extra för att åka snabbt eller belasta miljön mer. Frakten vill ha lägre priser och kan tänka sig långsammare båtar om kostnaderna går ner. Många sommargotlänningar gör färre besök och fler och fler turister tvekar på grund av priset. Detta betyder något, vilket jag vill visa för vi har ett stort dolt problem.
Turistiskt så har ön tappat snitt tid av gästnätter från cirka sex nätter till cirka tre nätter på cirka tio år (Inget Gotlandsfenomen utan ett ändrat konsumtionsmönster). För att bibehålla antalet gästdygn så räcker inte den ökning av passagerare som flyg och båtar transporterar hit idag. Skall vi klara svensk turism mål om 100 procent fler gästnätter till 2020, så måste vi få en kraftig ökad kapacitet under sommaren. Tror att de 100 miljoner kronorna som vi bränner i rederiets skorstenar kan användas på ett betydligt smartare sätt för hela ön. Majoriteten kan tänka sig att åka i mer normal fart för att spara miljö och i stället sänka priserna rejält. När man sänker priset så blir det med automatik fler som åker och då kan man sänka ytterligare vilket vi gjorde på Gotlandsflyg och som också blev en succé.
Jag är övertygad om att vår undersökning ger en ganska bra bild av vad gotlänningen tycker och det betyder något, som man måste ta med i beräkningarna för framtiden.