I tidningen skriver Håkan Ericsson att om man sänker farten från dagens 28 knop till 24 knop så är det som att sänka farten från 110 km/tim till 95 km/tim. Jag vet inte var Håkan Ericsson har fått sin omräkningsfaktor ifrån men jag vet att den är fel!
Att skriva så ger sken av att dagens färjor går jättefort, men så är det ju inte. 28 knop är det samma som 52 km/tim. Sänker man det till 24 knop, blir det 44 km/tim. Det är väl vad dagens moderna traktorer klarar.
Jag förstår inte att före varje ny upphandling så ifrågasätts om det inte går att försämra trafiken på något sätt.
Säg den motorväg som man diskuterar att åter göra om till vanlig landsväg.
Det har skrivits en del om de många olika hastighetsbegränsningarna mellan Burgsvik och Visby. Om gotlänningarna tycker att traktorvägar är bra varför inte göra något radikalt. Gör hela Gotland till en 30 zon.
Då kan man ta bort alla hastighetsskyltar .
Då behövs bara en 30-zon-skylt nere på hamnen när man kör av färjan.