Vem betalar?

Gotland2005-12-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En absolut grundläggande princip för trafiken till och från Gotland är att den får samma förutsättningar som i övriga Sverige.
Så är det inte nu och det finns inte med som ett förslag till innehåll i trafiken fram till 2015.
Det ligger närmast till hands att jämföra villkoren för trafiken till och från Öland.
Där, som i resten av landet är det samhället som solidariskt svarar för kostnaderna. Så är det inte när det gäller trafiken till och från Gotland.
Rikstrafiken har redovisat intäkterna för Gotlandstrafiken år 2004. Då omsatte trafiken minst 670 miljoner kr. Det innebär 1 846 500 kr/dygn.
Vem betalade? Jo, så här ser fördelningen ut:
" Passagerarna betalade 355 miljoner, eller 53 procent.
" Fraktköparna betalade 60 miljoner eller 9 procent.
" Rikstrafiken betalade cirka 255 miljoner eller 38 procent.
Passagerarna och fraktköparna betalade alltså 415 miljoner i "vägavgift". Detta i ett läge då det är avgiftsfritt att ta sig till och från Öland. "Broavgiften" är 0 kronor.
Hur ska vi kunna konkurrera när våra trafik- och fraktkostnader varje år börjar med ett minus på minst 415 miljoner?
Jag menar att det är hög tid att kräva att trafiken till och från Gotland får samma förutsättningar som övriga Sverige.
Annars är det befogat att undra om Gotland hör till Sverige.
Läs mer om