Vems ärenden går du, Nordenbrink?
Stödpengar. Nils Nordenbrink har skissat hur "Färjeflyget" skall fungera, men förutsättningen är att statliga stödpengar flyttas över från färja till flyg.
Foto: Tobias Wallström
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ledstjärnan för mig när det gäller färjetrafiken är de "gotländska ståndpunkter" för färjetrafiken som antagits av en enig Kommunstyrelsen och som Trafikrådet med representanter från näringsliv och organisationer varit med och arbetat fram. Där slår vi fast att det är viktigt att hela resan och transporten ska fungera smidigt och enkelt så där är vi helt överens. Vi säger också att det ska vara två fastlandshamnar och efter att tittat på olika alternativ så var vi också rörande överens om att det ska vara Nynäshamn och Oskarshamn. Vi är också helt överens om att det ska vara snabba resor och transporter - varje dag, året runt. Detta har det offentliga Gotland och näringslivets representanter varit eniga om!
Ska vi få gehör för Gotlands krav är det viktigt att vi är eniga men nu kommer Nordenbrink och igen slår in kilar i detta. Det är just så här man splittrar den gemensamma gotländska hållningen om färjetrafiken. Det är just så här man får till exempel Rikstrafikens tjänstemän att rycka på axlarna och säga att "gotlänningar aldrig är ense". Varför vill Nordenbrink splittra den gotländska bilden?
Nordenbrink har för övrigt själv ingått i trafikrådet, först som representant för Företagarna och senare som konsult vid Gotlandsflyg. Varför vill Nordenbrink liksom Miljöpartiet inte se framtidens möjligheter utan i stället prata om långsammare färjeöverfarter? Varför inte acceptera de gemensamma besluten om Nynäshamn och Oskarshamn? Vems ärenden går du Nordenbrink med din insändare?
Vill du starta trafik på Västervik med långsamma fartyg så finns den möjligheten eftersom konkurrensbegränsningen är borttagen. Men vi ska inte använda skattepengarna till att upphandla långsam färjetrafik. Jag hoppas vi når en överenskommelse med staten om ett större lokalt inflytande med statlig finansiering för färjetrafiken. Det behöver Gotland!