Vi har bara ett jordklot

Gotland2010-04-01 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ted Ljungqvist målar upp en alltför skön bild där gotlandsbåtarna tutar fram i hög fart utan miljöpåverkan. Jag upprepar att användande av vätgas i färjorna inte leder till nollutsläpp av koldioxid, då det i praktiken kommer att användas energislag som förbrukar koldioxid för att framställa vätgasen. Då vore det lika bra att använda de energislagen direkt utan omvägen över vätgas.

Vätgasens egenskap att endast producera vatten vid förbränning gör den till en
eftertraktad gas, även om energitätheten är låg även i flytande form. Om forskningen att försöka lura växterna att "gratis" via fotosyntesen lyckas framställa vätgas, kommer saken i ett helt annat läge, men så vitt jag vet ser man tyvärr ingen lösning inom överskådlig tid.

Vi får nog hålla oss till de mer vanliga energislagen för båtarnas framfart. Gasdrift med LNG (flytande naturgas, dvs fossilgas) ger i ett slag en 20-30%-ig sänkning av CO2-utsläppen, och kan tydligen införas till 2015. Sen kommer man inte längre där om man inte går över till biogas.
Då man ser de enorma vattenmassor som vattenjetmotorerna slungar ut efter de snabbgående snabbåtarna, förstår man hur mycket färjorna drar i bränsle, och om man med pruttgas ska försöka hålla igång färjorna som pressar sig fram i östersjövattnet, lär det gå åt lika mycket biogas som idag produceras i hela Sverige!

Då vi flertalet gånger har blivit påminda om att vi inte har fem jordklot utan bara ett till vårt förfogande, skulle vi då inte kunna visa lite ödmjukhet och kanske ställa oss frågan: Kanske går färjan lite väl fort? En måttlig fartsänkning minskar ju bränsleförbrukningen mycket utan att nämnvärt förlänga restiden. Kanske vi ska dra vårt strå till stacken och låta åtminstone någon båt sänka farten, kanske lyssna på nya pigge idéer, kanske införa sovbåtar, som tar åtta timmar på sig?

Det är bara publikfriande att jämföra en EU-moppes hastighet på asfalt med ett fartygs kämpande i ett så motspänstigt medium som vatten. Det är som att jämföra äpplen och päron och lika konstruktivt som att klaga på att man bara får köra 90 på vägarna men flygplanen får köra 900 km/h.
Vissa saker låter sig svårligen jämföras.
Bor man frivilligt på en ö, så får man ta nackdelarna med fördelarna. Naturligtvis bör vi kräva vår rätt att ha bra kommunikationer med fastlandet både vad gäller priser och turer, men reagera, då man ser hur överdrivet mycket bränsle snabbfärjorna drar. Varför inte sansa sig, släppa alla låsta positioner och försöka hitta nya lösningar som gör att både människor och miljö mår bra? Vi har ju som sagt bara ett jordklot och slöseri med resurser bör vi alla akta oss för i stort som i smått.

Läs mer om