Vill du vara en med- veten konsument?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hur många är det som bryr sig om att upphandlingar görs på grunder där det är mest ekonomiskt och där leveranssäkerhet garanteras! Då kan varorna komma från olika europeiska länder. Konsumenterna invaggas att tro att varumärket är ?bästa valet? och till och med svenskt!
Denna fråga engagerar fler och fler konsumenter i Sverige och på andra håll i Europa. Man arbetar i projekt kring att ge lokal och regional mat större uppmärksamhet just för konsumenter som vill kunna spåra råvaran till ett land, region eller ner på gårdsnivå.
I sex län i Sverige, där även Gotland ingick, gjordes under 2003-2004 en konsumentundersökning avseende hur mycket man prioriterar lokalt och regionalt producerad mat. Bland annat visar resultaten att regional mat har starka emotionella mervärden samt att man i framtiden önskar att fler regionala produkter skall finnas i den vanliga livsmedelsbutiken, vilket försvåras av att de egna varumärkena tar överhanden.
Vidare anser man att det i dag är svårt att hitta de regionala produkterna i butikerna, man efterlyser tydligare märkning. Slutligen behöver konsumenten uppmuntran till ett kvalitativt matintresse där smak och ursprung får större utrymme än pris.
Tiden kanske är inne för ett nytt samlande regionalt varumärke som signalerar svenskt och närproducerat som även kopplas till ett distributionssystem för att göra småskaliga produkter tillgängliga?
Frågor av det här slaget har diskuterats länge och småskaliga producenter efterlyser distributionsvägar även för små och säsongsbundna varor somi dag inte får plats i livsmedelsbutikernas sortiment. Det är dags att göra något konkret för att hitta en lösning.