När svenska politiker besvarade sin inställning till flygande framkom följande:
170 politiker svarade på enkäten (Svenska Dagbladet, 19 februari 2018).
Två femtedelar anser att vi bör flyga mindre. Två femtedelar att vi kan flyga mer med ökad inblandning av biobränslen.
Mindre än en femtedel svarar förbehållslöst ”ja” till att flyga mer. Mindre än häften av de svarande tycker att vi inte kan flyga mer. Drygt hälften anser att vi kan flyga mer – med eller utan biobränslen.
Samtliga vänsterpartister och miljöpartister svarade att vi ska flyga mindre. Dessa partier hade den högsta svarsfrekvensen.
Socialdemokrater, centerpartister och de få liberalerna har få som svarar ja förbehållslöst. Centerpartister är mycket för att flyga med biobränslen.
Socialdemokrater hade också en klar andel som tror på biobränslen som en lösning. Moderater och än mer sverigedemokrater har en stor andel som förbehållslöst svarade ja.
170 politiker är hälften av våra 349 riksdagspolitiker. Men ändå. Att hoppas på att politiker kommer att driva en radikal klimatpolitik för flyget är inte troligt. Miljöpartiet är i dagarna redo att utreda biobränslen för flyget.
Anders Wijkman talade om boken ”Come On”, som skulle hetat ”Sökandet efter en ny upplysning och behovet av ett nytt förhållningssätt”.
Nu urholkar vi jordens förmåga att överleva. Och vi har svårt att förstå innebörden av exponentiell ökning – ökning med en procentsats istället för ett fast värde. En uppåtböjd ökningskurva i stället för en linjär. Ett exempel är flyget som ökar med 7 procent per år. På 30 år kommer det ha 8-dubblats. Det ökar snabbare och snabbare.
Svenskarnas flygande orsakar i dag lika mycket utsläpp som det svenska bilkörandet.
Jordens uppvärmning och utsläpp av CO2 är andra exempel på exponentiella ökningar. Därför vet vi inte när Peak point inträffar, när ökningen blivit utanför vår kontroll. Är biobränslen en lösning på den globala uppvärmningen och utsläppen av koldioxid?
De släpper ut och de är mindre effektiva. De är bättre än fossila bränslen för att de kan återodlas och återuppta koldioxiden.
För att åter förbrännas och åter släppa ut sitt kol. Skogens träd och mark behövs för att bära kolet. Allt som förbränns skapar koldioxid. Biobränsleförslaget tycks varken leda till en ny upplysning eller till ett nytt förhållningssätt.
Ska vi värna om försiktighetsprincipen, ska vi stödja de förslag som vill försvåra det ökande svenska flygandet – som förslaget ”Avgift och Utdelning”.