Svar till Bengt Fridlund (GA 28 november).
Tack för ditt inlägg. Jag ska göra mitt bästa för att svara dig, och andra som kan vara intresserade. Som jag tolkar din text handlar grundfrågan om avgångstiderna till och från Oskarshamn under vecka tre och fyra i januari.
Din undran handlar om varför det endast är turer på natten under den tiden och framförallt i jämförelse med norra linjen till och från Nynäshamn. Svaret är att Destination Gotlands fartyg under vintersäsongen har vissa fartyg på varv. Så har det varit i många år och det syns alltid i turlistan. I år släpptes vinterns och vårens turlista i början av november, där framkommer det vilka turer som går.
Vi tar till oss att det är enklare att se om turlistan innehåller avvikelser från det som man upplever är det vanliga om informationen också finns på startsidan när man går in på webben.
Nu till själva orsaken. När ett fartyg är på varv eller underhåll måste vi prioritera Gotlands försörjning av varor och gods när vi planerar turerna. Våra möjliga godsavgångar från Gotland är på eftermiddagen alternativt strax efter midnatt. Förmiddagen är inget alternativ eftersom godset som ska från ön inte är klart till morgonavgången. Det innebär att vi inte kan ersätta eftermiddagsavgången på södra linjen med en förmiddagstur till Oskarshamn eftersom godset då försenas med i princip ett dygn till och från Gotland.
Och nu till svaren på dina punktfrågor:
I dagsläget finns informationen du frågar efter i själva turlistan.
Alla varvsvistelser är inplanerade långt i förväg och finns med när vi släpper våra turlistor.
Självklart ska alla i bokningen snabbt kunna svara på när och hur det är planerat för varv eller underhåll.
Som jag skrev tidigare i svaret, när vi har fartyg på varv måste vi prioritera att godset kommer iväg samma dygn till Oskarshamn och till Nynäshamn och därmed är Oskarshamn på förmiddagen inget alternativ.
Självklart har vi ansvariga för att kommunicera detta och vi tar till oss att visa detta på ett tydligare sätt på hemsidan.
Angående din sista synpunkt gällande högljudda resenärer på din överresa så beklagar jag att det inträffat. Vi jobbar kontinuerligt med att informera våra passagerare om att de är en del av någon annans resa och att man ska visa hänsyn. Tack för att du lyfter fram viktiga frågor om turlistan och hur den är uppbyggd, vi tar till oss att förbättra informationen om de turer som avviker från det dagliga mönstret.