Monopolet måste hänga med sin tid

Dags för digitalisering.

Dags för digitalisering.

Foto: Geir Olsen/TT

Öl & vin2019-10-10 19:08
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I takt med att svenska konsumenter gör en allt större del av sina inköp på nätet och flera utländska aktörer tar sig in på den svenska alkoholmarknaden, är ett attraktivt digitalt erbjudande en förutsättning för att långsiktigt säkerställa den kontrollerade distributionen via detaljhandelsmonopolet. Därför måste Systembolaget få de politiska förutsättningarna att verka fullt ut och möta konsumenterna på nya sätt.



De digitala lösningarna breder ut sig alltmer i samhället. Den svenska e-handeln ökar snabbt och två av tre svenska konsumenter handlar nu på nätet under en genomsnittlig månad. Handeln med alkoholhaltiga drycker från våra grannländer, vars online-butiker typiskt sett kan erbjuda liknande leveranstider som de svenska, ökade starkt under första kvartalet 2019. Nyligen etablerade sig ytterligare en näthandlare som distribuerar vin till svenska konsumenter – Vivino.
En anpassning till denna förändrade vardag är en förutsättning för långsiktig överlevnad av vårt detaljhandelsmonopol. Systembolaget måste erbjuda kunderna en attraktiv e-handelslösning för att vara relevant. De behöver utveckla en användarvänlig plattform som på ett enkelt sätt tillåter konsumenterna att köpa alkohol digitalt och se till att leveranserna är attraktiva. Långa leveranstider till konsument och höga leveransavgifter utgör exempel på hinder för en konvertering av Systembolagets försäljning från fysiska butiker till e-handel. Om danska aktörer kan leverera på samma tid, men till lägre pris, är det sannolikt att konsumenter kommer att välja det alternativet framför Systembolaget.

Det är heller inte helt klart vad som faktiskt gäller för privat e-handel av alkohol. Sedan 2016 har frågan om reglering av distanshandel med alkoholdrycker varit under utredning, men regeringen har ännu inte presenterat något förslag. För att långsiktigt säkerställa dagens detaljhandelsmonopol är det viktigt att Systembolaget ges de politiska förutsättningarna att verka fullt ut och möta konsumenterna på dessa nya sätt.

SVL värnar dagens detaljhandelsmonopol på alkoholförsäljning. Det bidrar till en kontrollerad försäljning under ordnade former. De kommersiella aktörerna sitter på kunskap och insikter kring e-handel som är relevant för den fortsatt utvecklingen. Ska vi hitta bra lösningar kring e-handel är det därför viktigt att Systembolaget samarbetar med branschen. Låt oss göra detta viktiga arbete tillsammans.