Destination i dimma

Oskarshamn2018-11-26 19:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I fredags var min avsikt att beställa båtbiljetter för Visby-Oskarshamnlinjen på grund av fastlandsarbete i Växjö 23-25 januari. Min förvåning blev stor, när tidtabellen visade att enda förbindelse till Oskarshamn den 23 var en nattur kl 00.50 (framme 03.40), och motsvarande retur 25 till Visby var 4.30 (framme 07.30). När jag skollade med motsvarande dagar för Visby-Nynäshamnlinjen så erbjöds dels 08.15 (11.30) och 16.30 (19.45) med returer 12.15 (15.30) och 20.45 (00.00).

När jag försökte hitta information från DG om varför och hur länge Visby-Oskarhamnslinjen hade förändrats, så förelåg ingen sådan info. Jag ringde till DG, men tjänstgörande personal visste inte varför men trodde att det hade att göra med att en färja sannolikt var på service/reparation. Personalen visste ej heller under hur lång tid denna förändring pågick, utan måste bläddra igenom turlistan för att få fram ett svar, det vill säga under en tvåveckorsperiod. Min önskan var då att få ställa mina frågor till DG:s kommunikationsansvarige alternativt – i sista hand – till VD, varpå jag fick mejladressen till VD Christer Bruzelius.

Nu med några dagars eftertanke, så ser jag dock som säkrast för att få svar på mina frågor att gå genom media:

1. Varför föreligger ingen info på hemsidan om drastisk försämrad tidsförändring på Visby-Oskarhamnslinjen?

2. Hur lång tid innan verkställande har DG som riktlinje för att större planerade förändringar ska meddelas?

3.Hur går information ut till personal om linjeförändringar, och vems är ansvaret?

4. Varför försämras enbart Visby-Oskarshamnlinjen, alltså av vilken anledning ”drabbas” inte Visby-Nynäshamnslinjen, vid en planerad försämrad färjeresurs?

5. Finns det en kommunikationsansvarig vid DG? Om så, vilka mediekanaler har den personen som uppgift att delge trafik-/samhällsmässig information?

Avslutningsvis vill jag också kommentera fredagens överresa kl 20.10 från Oskarshamn till Visby. På denna resan fanns ca 80 supporters från en allsvensk, småländsk innebandyklubb så blev allt mer högljudda under resans gång i samband med ölintag. Vid två tillfällen blev de tillsagda av tjänstgörande personal, men utan någon som helst beteendeförbättring, snarare försämring. Varför tar ingen färjeansvarig detta på allvar?

Min slutsats är att båda dessa beskrivningar inte kan tillskrivas något annat än en dåligt fungerande organisation, med grund i ett dåligt ledarskap på olika nivåer, som till syvende och sist måste uppmärksammas och åtgärdas av den högst ansvarige. Som permanentboende på Fårö och med arbete på fastlandet, mestadels i Småland och Halland är det helt avgörande att delges info i god tid.