Replik till Christer Bruzelius svar (30/11) angående försämrade färjeförbindelser Visby-Oskarshamn under januari.
Tack för svar. men i bästa fall får jag ihop svar till två av fem ställda frågor. Så vad är egentligen problemet med att besvara dessa ”rakt upp ner”? Det kan väl inte vara lättare än så här när frågorna är uppradade efter varandra baserade på en beskrivning om varför jag anser att dessa är berättigade och ”motiverar” sina förklaringar.
Ett exempel på svar du ger är den godsförsörjning du beskriver som måste ske på speciella tider på dygnet; sannolikt svar till fråga 4 – men jag antar att gods går även via Oskarshamn (inte bara via Nynäshamn). Så min fråga igen (fråga 4) varför drabbas endast Oskarshamnlinjen, så att den ordinarie eftermiddags-/kvällsturen tas bort då godstransporter sannolikt sker även på Oskarshamnslinjen i båda riktningar? En förmiddagstur har inte ens varit aktuell i denna reflektion.
Nej, jag förväntade mig ”kompletta svar” på samtliga dessa fem absolut inte omöjliga frågor! Men kanske inte av dig som vd utan från en kommunikatör med ansvar för omvärldsrelationer/PR baserad på DG:s anvisningar, direktiv, regler och riktlinjer. Så nu ställs dessa fem frågor på nytt varpå jag hoppas på tydliga och trovärdiga svar på var och en av dessa:
1. Varför föreligger ingen info på hemsidan om en sådan drastisk försämrad tidsförändring på Visby-Oskarshamnslinjen?
2. Hur lång tid innan verkställande har DG som riktlinje för att större planerade förändringar ska meddelas samhället?
3. Hur går information ut till personal om linjeförändringar, och vems är ansvaret?
4. Varför försämras enbart Visby-Oskarshamnslinjen, alltså av vilken anledning ”drabbas” inte Visby-Nynäshamnslinjen vid en planerad försämrad färjeresurs?
5. Finns det en kommunikationsansvarig vid DG? Om så, vilka mediekanaler har den personen som uppgift att delge trafik-/samhällsmässig information?