Tacksamma för vad?

Strömavbrott2018-09-06 19:48
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Geabs marknadschef tycker i en radiointervju att vi ska tacka Geab för allt arbete, som man lägger ner i samband med strömavbrotten. Nog tar väl detta önskemål höjden av fräckhet efter allt besvär, som man har orsakat företag och privata på Gotland. Strömavbrotten är ju självförvållade och bygger på dålig planering och inkompetens. I ett modernt samhälle måste man ju vid ett arbete av den dignitet, som byte av styrsystem innebär, planera varje eventualitet och anlita den mest kvalificerade expertisen med hänsyn till vilka skador, som strömavbrott orsakar. Ett strömavbrott kan accepteras, men efter detta måste felet analyseras, innan man går vidare så att inte samma sak händer igen.

Gotlänningarna har ett fantastiskt tålamod, mycket beroende på att man är i händerna på stora monopol som Geab och Destination Gotland (som utan konkurrens inför avgifter på ordermottagning och flexbiljetter).

Men att vara tacksam för att Geab får slita tungt för att rätta till sina fel är väl ändå att gå för långt.