Min mamma är 76 år och hon bor ensam i sin lägenhet. På grund av covid-19 sitter hon isolerad sedan sju veckor och det enda sällskap hon har är tv:n. Hon pratar med oss tre barn samt barnbarn i telefonen nästan dagligen.
Torsdagen den 23 april cirka 12.30 försvann strömmen på Gotland. Då strömmen kom tillbaka fungerade inte mammas tv eller den fasta telefonen. Hon var utom sig då hon redan innan tv:n la av var less på ensamheten. Mamma kontaktade hyresvärden som åkte dit och tittade. Som tur var hade de en helt ny mediaomvandlare som de bytte ut, då man antog att det var Telias grejer som slagits ut på grund av strömbortfallet.
Ingenting hände, tv:n visade felkod 714, vilket innebär att det inte fanns någon kontakt. Jag började ringa Telia på eftermiddagen den 23/4. Jag kopplades vidare hit och dit. Man påstod att felet skulle vara avhjälpt kl 20.
När hon inte heller dagen efter fått igång tv och telefon ringde jag Telia igen som påstod att de skulle skicka ut en tekniker, vi väntade hela fredagskvällen 24/4. På lördagen ringde jag Telia vid tre tillfällen och fick vänta i telefonkö i sammanlagt 1,5 timme.
Den sista jag pratade med lovade att skriva en arbetsorder och skicka en tekniker, nu hade jag ringt 13 gånger.
På måndag eftermiddag hade inget nytt hänt. Min morbror fick ta över telefonkontakten med Telia och de lovade återigen att ta reda på felet men inget har hänt.
Det är så dåligt av Telia att bara nonchalera sina kunder. Min mamma är som sagt 76 år och har bara tv:n som sällskap i dessa tider och inte ens den kan Telia fixa trots att hon betalar för både tv och telefon.