Flera orsaker till att intygen dröjer

Vård2020-02-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi vill börja med att beklaga att du inte fått svar när du ringt till habiliteringen. Vi behöver säkerställa att alla får respons vid kontakt och vi ska undersöka varför detta ej skett när du försökt att nå oss. Vi arbetar just nu med vår rutin för tillgänglighet, både vad gäller telefon och besök.

Det finns flera anledningar till att det blir dröjsmål när läkarintyg begärs för barn och ungdomar på habiliteringen. De patienter som tidigare var beviljade vårdbidrag har sedan 1 januari 2019 varit tvungna att göra en förnyad ansökan för att få omvårdnadsbidrag. Dessa intyg är mer omfattande och tar längre tid att skriva. 

Vi har inte kunnat frigöra resurser för denna ökade tidsåtgång, vilket gör att familjer kan få vänta längre tid på sina intyg. När de skrivits och ersättning beviljats på nytt sker utbetalning retroaktivt.

Till sist vill vi passa på att tacka dig för att du berättar om något som inte fungerar som det ska i vår verksamhet. Det är viktigt för oss att få veta når något gått fel så att vi kan förbättra vår verksamhet och inte upprepa det som gått fel. För hälso- och sjukvården är det viktigt att så många som möjligt ska kunna känna tillåtelse att påtala, på en gång, när något blivit fel. Antingen till den som man haft kontakten med, eller till den som är chef för verksamheten.