Svar på insändaren ”Hjärtsvikt behandlas som skitsak”.
Jag beklagar verkligen att denna situation har uppstått. Ingen patient skall behöva vänta så länge på en viktig undersökning. Problemet har funnits under längre tid men nu blivit förvärrat. Som nytillträdd chef för internmedicin har jag insett att detta är ett av de största problem vi har på vår verksamhet. Eftersom klinisk fysiolog är en egen enhet har jag nu tillsammans med chefen för klinisk fysiologi påbörjat ett arbete att lösa detta både kort och lång sikt.
Vi kommer att ta in extra personal under cirka 10 helger för att kunna utnyttja våra två ultraljudsmaskiner optimalt. Vi kommer då ta de patienter som finns på väntelista och har väntat längst. Jag har också rekryterat en ny hjärtöverläkare som börjar i februari 2020. På klinisk fysiologi ger man nu extra utbildning och kompetens till några biomedicinska analytiker.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra patientsäkerheten och tillgängligheten för våra patienter.