Kaos när parkeringar skulle bokas

"När vi hyresgäster skulle boka ett kontrakt på en egen p-plats den 31 mars klockan 9:00 utbröt kaos på internetbokningen." (BIlden är en genrebild).

"När vi hyresgäster skulle boka ett kontrakt på en egen p-plats den 31 mars klockan 9:00 utbröt kaos på internetbokningen." (BIlden är en genrebild).

Foto: Tommy Söderlund/arkiv

Visby2020-04-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gotlandshem är en mycket bra hyresvärd. Vi är mycket nöjda med skötseln av våra bostäder och fastighetsservicen.

Men även solen har fläckar! När vi hyresgäster skulle boka ett kontrakt på en egen p-plats den 31 mars klockan 9:00 utbröt kaos på internetbokningen.

En näst intill omöjlig karta över vårt kvarter och den gemensamma parkeringen. 

Det gick inte att se vilka platser som redan var bokade och det var inte tydligt att möjligheten fanns att boka en plats som var uppmärkt för lägenheter med annan gatuadress än vår egen.

Efter många misslyckade försök fick vi hjälp per telefon av en trevlig handläggare att till slut hitta en ledig plats i andra änden av vårt kvarter.

Parkeringsplatserna borde tilldelas efter ett system där närheten till lägenheten och p-platsen borde vara det som avgör vem som får vilken plats. Varför ska djungels lag råda att först till kvar ska gälla ? Dessutom kan du boka hur många platser du vill något som inneburit att boenden blivit helt utan p-plats! 

Ett allmännyttigt bostadsföretag borde ha som övergripande mål att alla boenden ska ha rätt till en p-plats nära sin bostad.

Knyt p-platsen till varje lägenhet i nummerordning. Hyresgästen kan tacka nej om behovet inte finns och annan hyresgäst kan få hyra platsen.

Detta för att undvika att äldre, funktionshindrade och barnfamiljer får onödigt långt mellan bostaden och p-platsen. 

Vill Gotlandshem undvika biltrafik inne i bostadsområdet är detta ett sätt att slippa det.

Gör om gör rätt Gotlandshem!