Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden.
Change starts here!
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap är en av fem fakulteter vid Linnéuniversitetet. Vi bedriver utbildning, forskning och samverkan inom hälsa, vård och naturvetenskap.
Institutionen för medicin och optometri bedriver forskning och undervisning inom eHälsa, medicin och optometri med totalt 27 medarbetare. Vid institutionen finns eHälsoinstitutet, en dynamisk, tvärvetenskaplig kunskaps- och lärandemiljö som samordnar ämnet e-hälsa inom universitetet och driver forsknings- och utvärderingsprojekt med fokus på användar- och medborgarnytta. eHälsoinstitutet samarbetar med många externa aktörer inom såväl regioner, kommuner, forskningsinstitut, universitet och företag men också internt med Linnéuniversitetets spetsforskningsmiljö Linnæus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications (DISA) och kunskapsmiljöerna Hållbar hälsa och Digitala transformationer. Dessutom bedriver eHälsoinstitutet master- och magisterprogram, fristående kurser och uppdragsutbildningar inom e-hälsa.
En viktig extern samarbetspartner inom e-hälsa är Region Kalmar län, ett samarbete som funnits under många år. Nu gör Linnéuniversitetet och Region Kalmar län en gemensam storsatsning mellan åren 2024-2032, Samverkan e-hälsa, vars syfte är att skapa ett starkt ekosystem kring e-hälsa i Kalmar län, med nationell och internationell lyskraft.
Bland annat driver Linnéuniveristetet och Region Kalmar län eHealth Arena, vars syfte är att bidra till ett ökat användande av e-hälsotjänster och välfärdsteknik, en ökad näringslivstillväxt inom e-hälsoområdet samt en ökad effektivitet inom vård och omsorg. Både Linnéuniversitetet och eHealth Arena ingår som partners i Health Data Sweden (HDS), en av Europas digitala innovationshubbar (EDIH), och Sveriges enda med fokus på hälsa och e-hälsa.
Ämnesområde för befattningen: Hälsoinformatik inom hälso- och sjukvårdens kunskapsområde (klinisk informatik)
Placeringsort: Kalmar
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
Arbetsbeskrivning
Denna professorsanställning sker inom ramen för den gemensamma storsatsningen, Samverkan e-hälsa, och finansieras initialt av Region Kalmar län. I anställningen ingår att utifrån befintliga gemensamma strukturer och satsningar bidra i skapandet av en gemensam nationellt ledande och internationellt synlig kunskaps- och forskningsmiljö. Viktiga utvecklingsområden inom e-hälsa rör artificiell intelligens och annan avancerad analys av hälsodata, patienters egenvård/egenmonitorering/ sensorteknik och vård på distans samt automatisering. Denna miljö ska även lokalt i länet skapa en attraktivitet för medarbetare, studenter och företag i det kluster som byggs omkring eHealth Arena och bidra till att frigöra tid för en nära och resurseffektiv vård av hög kvalitet för såväl invånare som hälso- och sjukvårdens medarbetare.
Inom forskningsmiljön planeras för en forskarskola med ett flertal doktorander, och det kommer även att knytas flera postdoktorer till miljön. I förlängningen ska miljön vara ekonomiskt självbärande, via omfattande externa finansieringsanslag där professorn förutsätts vara en drivande kraft.
Arbetsuppgifterna omfattar dessutom undervisning på grund-, avancerad och forskarnivå. Det ingår också att bedriva kliniska studier, akademiskt ledarskap och att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för samarbetet mellan Linnéuniversitetet och Region Kalmar län.
Behörighet
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (HF 4 kap 3 §). För behörighet till denna anställning krävs dessutom att sökande har;
- god kännedom om och erfarenhet av svensk hälso- och sjukvårdsorganisation och förvaltning,
- dokumenterad förmåga och drivkraft till att koppla samman teknik- och vårdområdena,
- dokumenterad förmåga till att samverka mellan vård, omsorg, näringsliv och akademi.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning av en professor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. God samarbetsförmåga och lämplighet i övrigt som krävs för att fullgöra arbetsuppgifterna utgör bedömningsgrund enligt Linnéuniversitetets anställningsordning. Klinisk erfarenhet och god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och engelska är också meriterande.
Vetenskaplig skicklighet
Vägledande för bedömning av den vetenskapliga skickligheten är att den ska visas genom självständig aktiv forskning enligt gängse nationella såväl som internationella normer, kvalitativt och kvantitativt. Detta ställer höga krav på den vetenskapliga produktionens omfattning, originalitet, bredd samt dess inflytande på ämnesområdet. Meriterande är dessutom att den sökande kan uppvisa dokumenterad;
- god förmågan att planera och leda vetenskaplig verksamhet, projekt och forskargrupper.
- god förmåga att attrahera konkurrenskraftig forskningsfinansiering på nationell och internationell nivå.
- nationell och internationell forskning, publikationer i etablerade tidskrifter/konferenser.
- god förmåga att kommunicera forskning både inom vetenskapssamhället och med samhället i stort.
- stark forskning om möjligheter och utmaningar med e-hälsa inom vård och omsorg avseende kvalitet, säkerhet och tillgänglighet,
- stark forskning om hälsodatas potential för att skapa en effektiv, jämlik och individanpassad samt informationsdriven vård,
- erfarenhet av att bedriva kliniska studier,
- erfarenhet av forskningssamarbete med företag, regioner och kommuner.
Pedagogisk skicklighet
Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom undervisning inom såväl grundutbildning som forskarutbildning och avser utveckling, planering, genomförande och utvärdering av undervisning, handledning och examination.
Den pedagogiska skickligheten ska visa på ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och till den egna lärarrollen. Dessutom ska den sökande ha uppnådd behörighet avseende högskolepedagogisk utbildning motsvarande SUHF:s nationella riktlinjer (15hp).
Samverkansskicklighet
Samverkanskicklighet ska ha visats genom en förmåga att sprida, tillgängliggöra och nyttiggöra forskning och utbildning i en ömsesidig process med det omgivande samhället för kunskapsutbyte och gemensamt lärande. Vägledande för bedömningen är samverkansaktiviteternas bredd, djup, omfattning, kvalitet och resultat. Samverkansskicklighet ska ha visats genom integrering av samverkan i utbildning och forskning, där samverkan bidragit till att avsevärt öka utbildningens och forskningens kvalitet och relevans för samhällets utmaningar och krav.
Ledarskapsskicklighet
Ledarskapsskicklighet inom vetenskaplig verksamhet ska ha visats genom uppbyggnad och ledning av forskarskola, forskargrupper, handledning av forskarstuderande, etablering och utveckling av forskningssamarbeten inom och utanför akademin, liksom framstående insatser för ämnesområdets vetenskapliga utveckling.
Ledarskapsskicklighet inom pedagogisk verksamhet ska ha visats genom etablering, ledning och utveckling av utbildning och pedagogiska samarbetsinitiativ. Den sökande ska visa på god skicklighet i att utveckla, undervisa och examinera studenter i forskarutbildningskurser samt handleda på forskarnivå.
Ledningsskicklighet
Ledningsskicklighet ska ha visats genom framgångsrik erfarenhet av att leda och utveckla verksamhet och personal inom akademin. Det vill säga framgångsrikt ledarskap som bidragit till en inkluderande och jämlik arbetsmiljö samt effektiv måluppfyllelse. Ledningsskicklighet ska ha visats genom god förmåga att fatta beslut utifrån en helhetssyn på verksamheten, att främja gemensamma arbetssätt och respektfullt samarbete. Andra förmågor som ingår i ledningsskicklighet är att attrahera och behålla kompetens, engagera och motivera medarbetare samt att framgångsrikt hantera konflikter.
Ett beslut om anställning som professor grundas på en helhetsbedömning av de skickligheter som utgör behörighet och bedömningsgrunder.
När universitetet anställer nya lärare ska de sökande väljas, som genom en kvalitativ helhetsbedömning bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en framgångsrik utveckling av verksamheten.
Kontaktpersoner:
Prefekt: Pauline Johansson, pauline.johansson@lnu.se, 0480-446315
HR-partner: Stina Andersson, stina.andersson@lnu.se, 0480-446033
Fackliga företrädare nås via universitetets växel, tel. 0772-28 80 00.
Välkommen med din ansökan senast 17 januari, 2025.
Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.
Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. Din ansökan ska utformas enligt Mall för ansökan som du hittar i Kompletterande riktlinjer -
Anställningsordning under rubriken "viktiga dokument" längst ned under annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Övriga handlingar, t ex olika typer av vetenskapliga arbeten, ska skickas in digitalt tillsammans med ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 23.59 sista ansökningsdagen.
Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser.
Linnéuniversitetet är en arbetsgivare som uppfyller kraven i den Europeiska stadgan för forskare och följer riktlinjerna för rekrytering. Därför har universitetet fått HR Excellence in Research-certifieringen.