Landsvägen över sjön engagerar alla

Gotland2012-01-13 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För exakt två år sedan drog Gotlands Tidningar i gång en Rädda Gotland-kampanj. 33 318 skrev på de protestlistor som jag fick äran att lämna över till dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) i Stockholm.

Den gången ville Rikstrafiken ändra förutsättningarna för vår landsväg. Rikstrafiken skrev en rapport som var en total överkörning av oss som lever, jobbar, studerar och bor här. Det var en rapport som var ett slag i ansiktet på oss alla. Bland annat föreslogs att Västervik skulle bli det enda
hamnalternativet på fastlandet. Jag tar mig fortfarande för pannan när jag tänker på det.

På GT reagerade vi direkt, och rekordsnabbt hade vi dragit igång en av de största kampanjerna någonsin på Gotland.

Nu har vi en ny färjedebatt. Och den här gången handlar det om priserna.

Hur dyrt får det bli att resa till och från Gotland? Var går smärtgränsen för en turist, för oss som bor här?

På GT:s Facebook-sida, på insändarplats och naturligtvis på helagotland.se har debatten varit livlig.

På Facebook skrev bland annat Kicki, gotlänning i exil på fastlandet så här: "Jag flyttade till Eskilstuna 1991 och har nu bildat mig en familj i denna stad. Vi kan omöjligt åka till barnens kusiner och morföräldrar så ofta som det sig bör, med tanke på priserna."

Det är ju hemskt. Men Kicki är inte ensam om att ha de här synpunkterna.

Jag märker ju själv bara under den korta tid jag bott fast här på ön hur dyrt det har blivit att resa med färjan. Men
ibland chockar till och med Destinationen. Efter en utlandsresa i december blev jag glatt överraskad när jag fick tillbaka 297 kronor vid incheckningen i Nynäshamn. Det var under kampanjen alla plus bilen. Så det går ju att sänka priserna.

Pigge Werkelin berättade i onsdags i sin blogg - Piggebloggen - att han gjort en marknadsundersökning där man frågat tusen personer om resandet till och från Gotland. Ni kunde läsa om den i GT i går. Undersökningen visade att fyra av fem var beredda att resa en timme längre om tur och returbiljetten blev 300 kronor billigare för en familj med bil.

Själv vill jag däremot ha det precis som det är nu. Snabba färjor och en bra turtäthet.

Någon ny Rädda Gotland-kampanj för att få en förändring av färjespriserna blir det inte i GT just nu i varje fall. Men vi håller naturligtvis koll på vad som händer för er läsares skull.

Vår landsväg till och från fastlandet engagerar alla. Den måste fungera på ett drägligt och billigt (nåja) sätt för att vi ska kunna bo, leva, jobba, studera och ibland kunna resa härifrån.

Vem blir Årets gotlänning? Eller rättare sagt, förra årets gotlänning. För det är ju precis det omröstningen handlar om.

Vid midnatt i dag fredag stängs röstningen. Ni har fortfarande en chans att lägga er röst på Gunnar Bendelin, Marie Larsson, Mikael Erixon, Marie
Andersson
eller Tryggve Karlsson.

På måndag börjar vi räkna, och nästa fredag presenteras Årets gotlänning.

När det gäller de nominerade verkar juryn ha träffat helt rätt. Har inte fått ett enda mejl eller
telefonsamtal om att vi missat någon. Däremot har många hört av sig och tycker att vi har träffat precis rätt. Det känns bra. En jury brukar annars alltid få kritik för att de valt ut fel personer.

Och att det blir rätt person som utses kan vi redan nu slå fast. Det är ju ni läsare som bestämmer vem det blir. Och ni vet naturligtvis bäst.

Trevlig helg!

Läs mer om