Vad händer om Systembolaget tröttnar och flyttar?

Gotland2011-04-20 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Vi kommer nog aldrig att kunna gå alla till mötes i den här frågan".

Så sa tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell efter beslutet att inför p-avgifter i Visby.

I detta ger jag honom rätt.

Han, och hans majoritetskollegor, lyckades faktiskt inte gå någon alls till mötes - förutom regionens ekonomidirektör som sannolikt jublar över intäkter från både automater och p-böter.

Jag finner det lustigt att höra argumenten för p-avgifter. Alla vet att det handlar om en enda sak: att dra in stålar till kassakistan.

Men så får de inte säga, eftersom det inte är tillåtet att införa p-avgifter av enbart ekonomiska skäl.

Därför blir förklaringarna krystade, och alla tassar som katten kring het gröt. Gardell är noga med att påpeka att pengarna "inte är huvudorsaken till avgifterna" även om det är bra att de rullar in.

Vem tror han att han lurar?

På samma sätt avfärdar Tommy Gardell med självsäker pondus handlarnas oro med orden "jag tror inte det är någon fara".

Vi vill ha en levande innerstad och ett Östercentrum som lockar besökare. Men vad händer med Öster när det nya handelsområdet (med gratis parkering) växer upp utanför Ica Maxi?

Vad händer den dag som Systembolaget tröttnar och flyttar?

Men felparkerandet tar inte stopp där. GT skrev om personalen på lasarettet som oroar sig över att tvingas betala stora summor varje månad bara för att kunna ta bilen till jobbet.

Också det avfärdas av Tommy Gardell med förklaringen att den stora parkeringen förblir avgiftsfri.

Jag undrar hur många lediga platser som finns kvar där till personalen när gatorna omkring är avgiftsbelagda.

Den som jobbar på lasarettet är ingen homogen sju till fyra-grupp där alla bor inom cykelavstånd. De börjar olika tider, de bor på landet, de har barn som ska hämtas och lämnas på dagis och skolor och har tusen och en anledningar till att ta bilen till arbetet.

Att det för politikerna knappast handlar om att skapa rotation på parkeringsplatserna är tydligt när de avfärdade handlarnas förslag om två timmar gratis, och därefter avgift.

Det förslaget hade nämligen fått samma effekt.

Men med mindre pengar till regionen.

Jag undrar vad det kommer kosta i slutändan när butiksdöden slår till på allvar mot centrum, men det är å andra sidan inte Tommy Gardells problem.

Men då kanske Tekniska nämnden, som stödåtgärd, kunde lägga sina sammanträden på Konditori Siesta, för det lär inte vara särskilt trångt om plats.

Nej, just det, då måste de betala p-avgift. Så det blir inget av med den saken.

Nu ska dock inte Tommy Gardell ensam bära hundhuvudet för det huvudlösa beslutet med p-avgifterna.

Dumheten är ett arv från tidigare politisk majoritet, och det är inte många som kommer undan fläckfritt i den här frågan. Kollektiv skuld är den bästa, ty fallet blir inte lika hårt om man landar på andra.

Veckans lista. Fem större eller mindre irritationsmoment.

1) Hastigheterna. Nu föreslås ytterligare en sänkning. Snart kör vi så sakta att det blir...

2) Parkeringsavgifter. Hör inte hemma på smidiga Gotland.

3) F-huset. Hur många gånger ska man bestämma att huset är värdelöst innan det rivs?

4) Arenafrågan. Ytterligare ett lag i fastlandsserie i höst lär inte göra det bättre i Södervärnshallen.

5) Restskatt. Förvisso självförvållat, men ändå.

Läs mer om