âDet Ă€r en flyktinghistoria med en knorr, eftersom han hamnade hos familjen Bergman, sĂ€ger författaren och journalisten Jan Winter om sin nyutkomna bok "Dieters bok". I boken fĂ„r vi följa Jan Winters far, Dieter MĂŒller-Winter. Han var halvjude, och lĂ€mnade Nazityskland för Sverige som 17-Ă„ring. VĂ€l i Sverige fann han sin fristad hos kyrkoherdeparet Erik och Karin Bergman.
I familjen fanns den 20-Ärige sonen Ingmar Bergman, som redan dÄ var en mycket aktiv teaterregissör. Det uppstod ganska snabbt svartsjuka mellan de tvÄ ynglingarna, eftersom Ingmar plötsligt fick konkurrens om mamma Karins gunst. Nykomlingen Dieter fick dessutom ta över Ingmars pojkrum nÀr han flyttade frÄn lÀgenheten. Relationen mellan de tvÄ beskrivs av i boken som spÀnd, men det fanns ocksÄ en motvillig beundran frÄn Dieters sida inför mannen som senare skulle komma att bli en vÀrldsberömd regissör.
Boken beskrivs pÄ baksidestexten som en "partsinlaga" i historieskrivningen kring familjen Bergman. Ingmar Bergmans egen sjÀlvbiografi, "Laterna Magica" frÄn 1987, mÄlar en mörk bild av familjen, inte minst pappan Erik Bergman, som bland annat pÄstÄs hysa nazistsympatier.
âDen Ă€r jĂ€tterolig, men det Ă€r inte speciellt mycket som Ă€r sant egentligen. Det finns inte en chans att man kan anvĂ€nda den som historisk kĂ€lla, sĂ€ger Jan Winter.
Syftet med den nya boken Àr dels att berÀtta Dieters historia, dels att ÄterupprÀtta Erik Bergmans heder efter nazistanklagelserna.
âIngmar Bergman har fĂ„tt bestĂ€mma hur det har sett ut, och det tycker jag Ă€r lite fel. Det finns en annan historia, om en vĂ€ldigt varm familj som utan att tveka tog emot en judisk flykting.
SjÀlv har Jan Winter bland annat gÄtt igenom Karin Bergmans dagböcker, intervjuat sin far Dieter, gÄtt igenom brevkorrespondens och suttit och letat i olika arkiv. Under arbetet med boken mÀrkte Jan Winter att mÄnga uppgifter Bergmans sjÀlvbiografi motsades av det arkivmaterial som finns, inte bara vad gÀllde faderns politiska Äsikter.
âSĂ„ Ă€r det ocksĂ„ med hans kĂ€rleksaffĂ€rer, och en del annat som beskrivs i boken. Det Ă€r vĂ€l ett sĂ€tt att marknadsföra sig sjĂ€lv, sĂ€ger han.
Det Àr inte bara Ingmar Bergmans förhÄllande till sanningen som synas. En mer "allvarlig anklagelse", som Jan Winter uttrycker det, riktas ocksÄ mot demonregissören. I bokens kanske mest kontroversiella avsnittet beskrivs hur Ingmar Bergman ska ha angett Dieter som illegal flykting till den militÀra underrÀttelsetjÀnsten. Anklagelsen ledde till att Dieter förhördes av sjÀtte roteln (det som senare blev SÀpo), men de kunde snabbt konstatera att han befann sig lagligt i landet.
âEn del kan nog bli lite upprörda av det, men man ska komma ihĂ„g att de flesta angivarna inte hade en aning om att de var angivare. De pladdrade bredvid munnen och begrep inte vad deras prat kunde leda till.
Trots att boken delvis Àr kritisk mot Ingmar Bergman har Jan ocksÄ fÄtt en "djupare förstÄelse för hans konstnÀrskap".
âArbetet med boken har gett mig respekt för Bergman. NĂ€r min far kom till Sverige har Ingmar fyra-fem teaterpremiĂ€rer pĂ„ ett Ă„r. Han mĂ„ste ha haft en enorm överskottsenergi!
SjÀlv Àr Jan Winter bÄde Uppsalabo och sommargotlÀnning, och har hÄllit till i en liten stuga i Gammelgarn varje sommar sedan 2001. I veckan blir det en tur till FÄrö.
âBergmanveckan Ă€r nĂ„got fantastiskt och unikt. Det Ă€r den enda Bergman-institution som lyckats göra Bergman folklig. Filmvisningarna Ă€r ju smockfulla. Jag tycker att gotlĂ€nningarna ska vara rĂ€dda om sin Bergmanvecka.