Firar 10-årsjubileum som musikalartist med en drömroll

Sedan tidigt i höstas står gotlänningen Philip Jalmelid på Oscarsteaterns scen i rollen som dirigenten Daniel Daréus i ”Så som i himmelen”. Föreställningen har blivit en succé. Philip Jalmelid hyllas av kritikerna och i veckan fick han pris för "Årets prestation" av Stallbröderna.

På bordet i logen finns bl.a. manus, tackkort och luftfuktare, som Philip använder för att rensa luftrören innan föreställningen, för sångröstens skull.

På bordet i logen finns bl.a. manus, tackkort och luftfuktare, som Philip använder för att rensa luftrören innan föreställningen, för sångröstens skull.

Foto: Maria Molin

Drömrollen (GA)2018-12-07 15:30

Även om avlägsna ljud från trafiken på Kungsgatan nedanför letar sig in genom fönstren, råder än så länge lugnet i Oscarsteaterns korridorer innan skådespelare, musiker och scenarbetare strömmar in. Stentrapporna bakom scenen bär spår av skoavtryck i sina fördjupningar. Här sitter musiken i väggarna. När vi slår oss ner i guldfoajén, som bara några timmar senare kommer att fyllas av sorl, ska Philip Jalmelid snart in i logen och förbereda sig inför veckans första föreställning av musikalen ”Så som i himmelen”. Det närmar sig den 50:e föreställningen sedan premiären den 13 september.

– Jag älskar att stå på scen fram till 35:e föreställningen, då jag brukar inleda en ”noja-period” som innebär att jag kan saker så bra att det börjar gå för mycket på rutin. Då finns risken att jag blir tankspridd, vilket i sin tur kan leda till att jag tappar text, blir nervös och får scenskräck, säger han, men tillägger lättad att han precis har tagit steget ut ur det stadiet.

– Det kan hålla i sig i uppemot 20 föreställningar, men den här gången varade det bara i två. Under de första föreställningarna blev jag väldigt berörd och kunde verkligen använda mig av mina egna känslor, säger han och fortsätter:

– När det avtar måste man förnya sig själv. Du måste också tillåta dig själv att inte vara på topp varje dag, enligt egna mått mätt. Det är inget som publiken märker av, men vi på scen märker när vi pressar oss själva för hårt för att leverera. Då är det sport och inte konst längre. Det handlar om att få publiken att känna någonting och ge ett uttryck för det som människor längtar efter, så som kärlek.

Philip Jalmelid, som är uppväxt i Ekeby och Visby, flyttade från Gotland när han var 21 år.

– Jag var ganska blyg som barn, men jag tror inte det handlade om en blyghet gentemot folk, utan inför att stå i centrum.

Philip minns ett tillfälle då han sjöng Hasse Alfredsons visa ”Styrman Karlsson” sex år gammal på Almedalens scen på Förskolans dag och hamnade i tidningen för första gången.

– Jag hade en tjejkompis som var tvungen att stå bredvid mig på scen och hålla mig i handen och viska texten i mitt öra, för jag kom inte ihåg den när jag blev nervös, berättar han med ett leende.

Musikintresset kommer från hans mamma, som sjöng i kör när han växte upp.

– Hon hade ofta sångstunder hemma med kören, det är min första kontakt med musik och påminner mig om hur viktigt det är med glädjen i musiken, säger han.

När Philips klasskompisar ville spela fotboll, klädde han hellre ut sig och spelade fram olika karaktärer. Han började läsa musikprogrammet på Donnergymnasiet i Klintehamn, men trivdes inte och fick låga betyg i teori. Istället hoppade han på det fordonstekniska programmet i Visby.

– Jag har hela min talang i det praktiska, men jag har en röst som varit bångstyrig. Många tror att det bara är att öppna käften och sjunga, men du måste förvalta talangen och lära dig mycket om anatomi, röstens uppbyggnad, muskler, kost och träning.

Efter studenten jobbade han på Visby Bilcity och sålde reservdelar över disk. Samtidigt ägnade han sig åt motocross och vann klubbmästerskapet 2003 i motionsklassen. Samma år vann han också Tiljans talanger, där han sjöng låten ”Anthem”, Tommy Körbergs paradnummer i musikalen ”Chess”.

En kompis rekommenderade en artistlinje på Folkuniversitetet i Stockholm och han fortsatte sedan sin utbildning på Kulturamas musikallinje och sökte därefter till Teaterhögskolan i Göteborg. Debuten för en stor publik var praktikplatsen i ensemblen till Malmö Operas ”Jesus Christ Superstar” 2008. Hans första riktiga jobb blev musikalen ”Sunset Boulevard” på Wermland Opera, följt av Tony i ”West Side Story” på Norrlandsoperan, som var hans första huvudroll.

– Jag har skyndat långsamt och satsat på en lång utbildning, för jag ville inte ut på scen innan jag var mogen. Jag kände att jag behövde få en tyngd i det jag gjorde via utbildning och erfarenheter, genom att stå bakom skickliga artister och få inspiration.

Philip Jalmelid har alltid haft sin röst att luta sig mot, i sången är han trygg. De senaste åren har han jobbat mycket på sitt skådespeleri, att våga mer. Daniel Daréus i ”Så som i himmelen” beskriver han som en väldigt känslig, mångbottnad och välskriven karaktär.

– Det finns mycket motstånd och hinder för honom att ta sig över. Det handlar om rädslan för att inte bli älskad och omtyckt, som ju finns i alla människor. Daniel vill bli sedd för den han är, bortom sin talang. Det går inte att göra den här typen av roll som är så äkta utan att gräva djupt i sig själv.

Philip Jalmelid Favoritmusikaler Inspiratörer Om filmen ”Så som i himmelen” Hänt på premiären av ”Så som i himmelen” på Oscarsteatern

Aktuell: I musikalen ”Så som i himmelen” på Oscarsteatern i Stockholm där han spelar huvudrollen, den världsberömde dirigenten Daniel Daréus som återvänder till sin barndomsby i Norrland. I de andra rollerna ser vi Tuva Børgedotter Larsen, Malena Ernman, Morgan Alling/Björn Kjellman, Anders Ekborg, Sara Jangfeldt, Christopher Wollter, mfl. En nyskriven musikal med manus av Kay och Carin Pollak, regi av Markus Virta och musik av Fredrik Kempe.

Gör: Musikalartist, sångare och skådespelare.

Medverkat i: ”Jesus Christ Superstar”, ”Miss Saigon”, ”Rebecca” och ”Doktor Zjivago” på Malmö Opera, ”Sunset Boulevard” på Wermland Opera, ”West Side Story” på Norrlandsoperan, ”Hair” på Stockholms Stadsteater, ”Les Misérables” på Malmö Opera och Wermland Opera, ”Chess” på Göteborgsoperan, m.m.

Uppvuxen: Ekeby och Visby.

Bor: Stockholm

Ålder: 36 år

Fritidsintressen: Söker sig gärna ut i naturen, för att träna eller bara för att rensa huvudet. ”När det dyker upp någon premiär eller mingelfest så försöker jag gå om jag är ledig. Det handlar om att marknadsföra sig själv, vilket jag är ganska dålig på. Jag har lagt all min energi på att bli bra på jobbet, men nästan ingen på sociala medier”.

----

1. Kristina från Duvemåla

”Den är helt fantastisk. I Malmö Live Konserthus konsertversion spelade jag Karl-Oskar mot Sanna Nielsens Kristina”.

2. Så som i himmelen

”Filmen är otroligt älskad och musikalen är till och med ännu bättre, tycker i alla fall jag och många med mig. De här stora känslorna passar så perfekt på en scen och i den här formen”.

3. Next to Normal

”Den tyckte jag var jättebra när jag såg den”.

4. Les Misérables

”Jag har spelat Marius på Malmö Opera och Javert på Wermland Opera, men jag tror inte att jag har lust att avsluta min karriär innan jag har fått göra huvudrollen Jean Valjean en gång”.

5. Broarna i Madison County

”Jag har inte sett musikalen, men filmen är så bra och musiken är helt ljuvlig”.

----

Maria Lundqvist

”När jag spelade med henne i ”Sunset Boulevard” sa hon till mig: 'Var inte rädd, det är ingen som betalar dig för det'. Hon lärde mig att jag måste kasta mig ut och våga”.

Dan Ekborg

”Jag har spelat med honom två gånger, i ”Les Misérables” och ”Miss Saigon”. Han är min förebild och mentor och jag har kunnat åka hem till honom och läsa en text, övat och framför allt pratat om vad det innebär att vara en bra skådespelare”.

---

”Det är berättelsens tvära kast mellan glädje och sorg som berör, så som livet ser ut. Jag tror att den talar till folk så direkt eftersom den handlar om det lilla samhället, det där som är fint i Sverige – landsbygden, där vi har vår körkultur och där folk hittar gemenskap. Jag kan inte komma på något mysigare än att sitta i en bygdegård och dricka kaffe och äta bullar och titta på den årliga julrevyn”.

---

När Morgan Alling, som spelar Arne, blev sjukskriven fick Björn Kjellman hoppa in till premiären.

”Bara några dagar före premiären ramlade Björn på cykeln under en av repetitionerna och skadade foten. Folk trodde nästan att det vilade en förbannelse över rollen eftersom alla som skulle spela den blev sjuka eller skadade sig på ett eller annat sätt. Han fick bära en specialbyggd stöd-stövel och ha kryckor på scen och behöll det karaktärsdraget, även efter att hans fot hade läkt. Vi fick hitta på en replik i manuset som förklarade vad som hänt på ett roligt sätt”, berättar Philip Jalmelid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!