Filmrecension: StÀmningsfullt om psykos

En tonĂ„rsflicka lĂ€mnas ensam i storstan nĂ€r hennes mamma drabbas av en psykos. Regissören Maria BĂ€ck utforskar sina egna minnen i ”Psykos i Stockholm”, en film dĂ€r stĂ€mning och sanning gĂ„r före tillspetsad filmdramaturgi.

Josefin NeldĂ©n spelar en kĂ€rleksfull mamma som förlorar greppet om verkligheten i den verklighetsbaserade filmen ”Psykos i Stockholm”. Pressbild.

Josefin NeldĂ©n spelar en kĂ€rleksfull mamma som förlorar greppet om verkligheten i den verklighetsbaserade filmen ”Psykos i Stockholm”. Pressbild.

Foto: Triart Film

Film2020-08-26 10:00

Vad Ă€r skillnaden mellan sjukt och friskt beteende, mellan sunda vĂ€tskor och galenskap? Kan det vara nĂ„got sĂ„ obetydligt som en lite för lĂ„ng tystnad, en knyck med handleden – en blick som plötsligt blir obebodd?

PĂ„ ett tĂ„g till Stockholm sitter en nĂ€stan 14-Ă„rig flicka och tittar och lyssnar efter smĂ„, smĂ„ tecken pĂ„ paranoia och vanförestĂ€llningar. I sĂ€tet framför hennes sitter mamman, hon som Ă€r sĂ„ varm och rolig och nĂ€ra – nĂ€r hon inte tror att pelargoner Ă€r spioner Ă„t Socialen och att hon sjĂ€lv Ă€r en gudinna med en fĂ„gelarmĂ© till sitt förfogande.

Flickan Àr van, hon var bara fem Är nÀr det hÀnde första gÄngen, nÀr psykosen satte klorna i hennes mamma. Men varför mÄste det hÀnda just nu, pÄ vÀg till den efterlÀngtade Stockholmsemestern, med hotellfrukostar, promenader i Gamla Stan och 14-Ärsfirande pÄ Gröna Lund?

Dramat ”Psykos i Stockholm” bygger pĂ„ hĂ€ndelser ur regissören Maria BĂ€cks eget liv. Filmen ramas in av hennes och mamma Elisabeths röster, i ett samtal kring den dĂ€r Stockholmresan för 20 Ă„r sedan, dĂ„ inget blev som det var tĂ€nkt. Josefin NeldĂ©n (”Tjenare kungen”, ”VĂ„r tid Ă€r nu”) spelar mamman som blir alltmer oberĂ€knelig och mĂ„ste lĂ€ggas in, nykomlingen Josefine Stofkoper spelar dottern som glöms bort och blir lĂ€mnad ensam i storstaden.

Det lĂ„ter kanske som ett recept pĂ„ en omskakande bioupplevelse, men ”Psykos i Stockholm” Ă€r egentligen inte nĂ„gon smĂ€rtsam – eller ens sĂ€rskilt dramatisk – film. Med undantag för nĂ„gra laddade scener i början, nĂ€r dottern förgĂ€ves försöker lugna sin mammas skenande psyke, bjuds det pĂ„ mer stĂ€mning Ă€n handling nĂ€r flickan vandrar runt i Stockholm och doppar tĂ„rna i vuxenlivet.

Men det filmen saknar i dynamik vĂ€ger den upp i trovĂ€rdighet. BĂ„de hur psykosen yttrar sig och dotterns dĂ€mpade reaktion kĂ€nns sĂ„ oĂ€ndligt mycket nĂ€rmare sanningen Ă€n Hollywoods galna mammor och hulkande döttrar, i filmer som ”Carrie” och ”Mommie dearest”. DĂ€rtill finns en hel del bett i scenerna frĂ„n psykvĂ„rden, som skildras som underbemannad och oengagerad.

Men det som fĂ„ngar mig allra mest Ă€r den torra humorn. Som nĂ€r dottern uppgivet frĂ„gar mamman nĂ€r hon kommer att bli som vanligt igen. Svaret kommer blixtsnabbt: ”Om en timme”. DĂ„ undrar jag inte om en autentisk film om psykisk sjukdom kan vara rolig, utan om den kan lĂ„ta bli.

RÀttat: I en tidigare version förekom ett felaktigt namn i en bildtext.

Fakta: Psykos i Stockholm

(TT)

Genre: Drama

PremiÀr: 28 augusti 2020

I rollerna: Josefin Neldén, Josefine Stofkoper med flera.

Regi: Maria BĂ€ck

Speltid: 1 timme 40 minuter

ÅldersgrĂ€ns: 11 Ă„r

Betyg: + + + +

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om