"Sabaya" skildrar hur tvÄ mÀn frÄn det yazidiska hemcentret fritar yazidiska kvinnor frÄn ett fÄnglÀger i Syrien, dÀr de i vissa fall fÄtt barn med IS-krigare.
Enligt Kvartals granskning av filmen har de hÀr mÀnnen lurat kvinnorna och i flera fall berövat dem deras barn samt erbjudit IS att köpa dem.
Regissören Hogir Hirori hÀvdar att formuleringen om att mÀnnen "erbjudit IS att köpa barnen" Àr missvisande och leder tankarna till att försÀljning faktiskt Àgt rum. Enligt honom har det enbart handlat om taktik:
"Kvartal har som kÀlla bland annat en intervju som gjorts med kanadensiska CBC dÀr (den ene av mÀnnen) sÀger att 'Yazidiska Hemcentret brukade erbjuda barnen till IS i utbyte mot saknade yazidier'. Det Àr tydligt i detta uttalande att han har refererat till nÄgot som han beskriver som taktik och strategi i arbetet att kunna rÀdda fler yazidiska kvinnor. Det Àr beklagligt att Kvartal har valt att ha en rubrik som sÄ tydligt tagits ur sin kontext, sÀrskilt i ljuset av att han numera Àr avliden och inte kan försvara sig mot dessa pÄstÄenden", skriver han i ett uttalande publicerat pÄ filmens hemsida.
"Döljer inte barnfrÄgan"
Hogir Hirori framhÄller Àven att problematiken kring de yazidiska kvinnornas barn med IS-krigare, som inte erkÀnns inom den yazidiska kulturen, inte Àr nÄgot han döljer i filmen:
"FrÄgan om barnen Àr oerhört tragisk och komplicerad, nÄgot jag försökte skildra Àven i min dokumentÀr, bland annat i en central scen som dokumenterar hur en av dessa kvinnor lÀmnar ifrÄn sig sitt barn. Det har aldrig varit hemligt att dessa barn placeras pÄ ett barnhem i vÀntan pÄ en lösning. Allt fÄr tyvÀrr inte plats i en dokumentÀrfilm men jag döljer inte barnfrÄgan i min film som Kvartal pÄstÄr."
Kvartals kritik mot filmen innehĂ„ller ocksĂ„ en annan punkt, som handlar om att en scen â en nervig flykt frĂ„n fĂ„nglĂ€gret â Ă€r filmad med andra personer Ă€n vad som sĂ€gs i filmen.
GĂ€llande de "fejkade scenerna" skriver Hogir Hirori:
"Det stÀmmer att i filmen skildras fritagningen av en annan yazidisk kvinna (Àn vad som sÀgs i filmen, reds anm). Det var slarvigt och onödigt av mig att inte precisera i en intervju med BBC att den scenen gÀllde en annan yazidisk kvinna. Kvartal pÄstÄr att jag ljuger i filmen, men faktum Àr att allt som skildras i filmen Sabaya har hÀnt pÄ riktigt."
"Inte journalistik"
Hogir Hirori framhÄller att dokumentÀrfilm som genre och till sin form skiljer sig frÄn journalistik.
"DokumentÀrfilm Àr inte en neutral berÀttarform. SÀrskilt i Sverige dÀr den som genre har nÄtt en hög konstnÀrlig status Àr det en etablerad berÀttarform som frÀmjar den personliga blicken, det egna uttrycket och som uppmuntrar oberoende filmare att skildra sin bild av vÀrlden", skriver Hogir Hirori.
Axel Arnö, filmens ansvarige utgivare pÄ SVT som Àven delfinansierat filmen, har uttalat sig om uppgifterna i Kvartal.
ââVi ser jĂ€tteallvarligt pĂ„ de hĂ€r anklagelserna och det Ă€r klart att jag rannsakar mig sjĂ€lv och jag borde ha avrĂ„tt honom frĂ„n att göra de hĂ€r valen, har han sagt till Kulturnytt i P1.
Det Àr inte första gÄngen "Sabaya" hamnar i blÄsvÀder. I höstas skrev The New York Times en kritisk artikel om "Sabaya" och hÀvdade att flera av de medverkande kvinnorna inte hade förstÄtt att de skulle synas i en film och inte givit sitt samtycke.
ââDet var en stor chock för mig, för jag visste att det som stod i artikeln inte stĂ€mde. Det kĂ€ndes ocksĂ„ orĂ€ttvist eftersom felaktigheterna har pĂ„verkat filmen negativt i USA, sade Hogir Hirori till TT dĂ„.
RÀttad: I en tidigare version av texten framstod det felaktigt som att Hogir Hirori svarade pÄ kritiken om att mÀnnen berövat kvinnorna deras barn.