I Holland sändes tv-programmet ”De beste zangers van Nederland” första gången 2009. Artisterna gjorde succé i tv-sofforna.
I Sverige var TV4 och produktionsbolaget Mastiff snabba att köpa rättigheterna. Till gotlänningarnas förvåning förlades inspelningen till Burgsvik.
Första året hade Petter, Petra ”September” Marklund, Christer Sandelin, Thomas Di Leva, Plura, Barbro ”Lill Babs” Svensson och Lasse Berghagen omkring en och en halv miljon tittare varje lördag.
Flera åkte ut på hyllade turnéer, både September och Thomas Di Leva kom tillbaka till Gotland och Wisby Strand.
Tolkningarna av varandras låtar spelades om och om igen i radion. Septembers version av ”Mikrofonkåt” spelades, på bara någon vecka, två miljoner gånger på Spotify.
Minnena från de intensiva dygnen på Gotland bär hon fortfarande med sig.
– Jag kommer ihåg när jag satt på planet på väg till Gotland. Jag tänkte: ”Herre gud, vad har jag gett mig in på”, säger Petra Marklund.
För henne innebar tv-programmet att hon slog igenom och blev älskad av svenska folket, och att världsartisten Septembers era efter en sista platta var över.
– Jag bodde i London och min karriär var egentligen på topp, men det betyder väldigt mycket att bli erkänd i sitt eget hemland, säger Petra Marklund.
Hon flyttade hem, till en ny karriär.
– I Sverige har programmet gjort jättemycket för mig och jag har aldrig haft en så bred publik som jag fick då, säger Petra Marklund.
Hon har fortfarande ett starkt band till de andra artisterna som var med, under de väldigt speciella omständigheterna.
– Jag är ganska privat av mig. Att bli filmad hela dygnet ihop med andra människor är en sorts experiment, vilket är ganska läskigt, säger hon, tacksam över att hon ändå vågade kliva på det där planet till Gotland.
Under tredje säsongen tolkade Magnus Uggla Olle Ljungströms låt ”Jag och min far”. Flera av de andra artisterna blev så berörda och tårögda att inspelningen, innan de återhämtat sig, fick avbrytas.
Låten låg tre år på svensktoppen och när Uggla var på turné stod publiken upp och sjöng med i texten. Magnus Uggla hade sin storhetstid bakom sig, men fick nu en ny raketkarriär. Året innan han medverkade i programmet omsatte hans bolag Guldoch AB 300 000 kronor. Ett år senare 40 gånger så mycket, 12,2 miljoner kronor. Då gick ändå de mesta Stim-pengarna till Olle Ljungström.
Miriam Bryant debuterade som artist för ett par år sedan. Hennes genombrott i ”Så mycket bättre” saknar motstycke i programmets historia.
– Folk ler och hälsar, ger komplimanger och säger grattis när jag är ute på stan, säger Miriam Bryant.
Hon tror inte att hon kommer att få så mycket lugn och ro det närmaste året.
– Det är som att vara huvudperson och fylla år hela tiden, men när man har minglat blir man trött som fan, säger hon.
Just svordomarna fick uppmärksamhet i tv, där Sven-Bertil Taube utbrast: "Hon har gjort svordomarna vackra".
Med Sven-Bertil fick Miriam en extra nära och fin relation.
– Han blev lite som en farfar eller morfar, samma mysighetsnivå. Vi messar till varandra, han bor i London men vi kommer att ses och giga tillsammans, säger Miriam Bryant.
Efter inspelningen var hon tillbaka och medverkade i "Så mycket Burgsvik".
– Det var märkligt att komma tillbaka till "Grå Gåsen", men utan filmteam. Det var som en klassåterträff utan klassen, säger hon.
Till våren kommer en ny platta och turné.
– Det ska bli kul att möta den här publiken, som känner mig, säger Miriam Bryant.
Redan innan första säsongen var över bestämdes att en fortsättning var oundviklig. Producenterna tittade på andra orter, men valde ändå ”Grå Gåsen” som inspelningsplats igen.
– Vi hade precis skaffat stället och kände oss lite som i ”Fawlty towers”. Vi blev nervösa bara av att se folk på parkeringen, säger Håkan Ahlsten.
Mängder av artister och filmteam senare har blygheten lagt sig. Flera av kändisarna har blivit vänner.
– I år fick jag väldigt fin kontakt med Sven-Bertil, en del andra har kommit tillbaka för att bo eller uppträda här, säger han.
Programmet har bidragit till att förlänga säsongen och göra pensionatet känt. I går bekräftade TV4 att det blir minst en säsong till.
– Sven-Erik Magnusson eller Peps Persson vore kul att ha med, säger Håkan Ahlsten.
Att programmen innehåller mycket vackra bilder från ön beror till viss del på det kontrakt som Håkan och hans fru Maria skrev, inför andra säsongen.
– Vi skrev in att Burgsvik skulle synas och nämnas och att inslagen skulle ha vackra Gotlandsbilder, säger Håkan Ahlsten.
För Gotland som besöksmål innebär tv-serien en enorm och årlig lansering, helt gratis.
– Den går inte att köpa för pengar, säger Daniel Eriksson, turistbyråchef.
Själv ser han programmen då och då, dock inte lika slaviskt som de första säsongerna. Men effekten på besöksnäringen, menar Daniel Eriksson, är klart mätbar.
– Vad skulle det kosta för oss att köpa den reklamplatsen själva? Det enkla svaret är att det inte går, den exponeringen är omöjlig att köpa, säger han.
Även för TV4 och Mastiff är programmet en succé.
– Det är ett jätteviktigt program för oss, säger Matilda Snöwall, exekutiv producent under första säsongen.
I dag är hon vd för Mastiff.