Fannie smyckar superstjärnorna

Rihanna, Katy Perry, Lady Gaga, Nicky Minaj är bara några av de världskändisar som haft på sig gotländskan Fannie Åkerblom Schiavonis kreationer. Nu berättar hon sin framgångssaga.

Lady Gaga

Lady Gaga

Foto: Pressbild

GOTLAND I VÄRLDEN2015-11-08 07:00

Fannie Åkerblom Schiavoni, 30, är uppvuxen i Valleviken på norra Gotland, och hon har ännu familj och vänner kvar på Gotland.

Men det är elva år sedan hon lämnade ön för en karriär utomlands.

– Jag flyttade till London 2004, samma år som jag tog studenten från Säve. Visst har jag kompisar kvar på Gotland, men det är svårt att hålla kontakten genom åren. Det är kanske fem stycken som jag håller regelbunden kontakt med och alltid träffar när jag kommer hem, berättar hon.

– Men jag har blivit van med att ha vänner långt borta, i Tokyo, New York, Paris, Los Angeles, Guardalajara, Barcelona, Singapore, Berlin, Stockholm... Så blir när man har bott i London ett tag.

2009 grundade hon sitt företag, modemärket Fannie Schiavoni. Sedan dess har karriären gått spikrakt uppåt. Listan på superstjärnor som haft på sig hennes kreationer kan göras lång.

– Det bästa minnet jag har är nog att klä Rihanna. Mest kanske för att hon var naken och jag var tvungen att lägga ganska mycket tid att fästa alla kedjorna runt henne, säger hon och skrattar.

– Det var också ganska overkligt att tillbringa all den tiden med henne och hennes entourage i Los Angeles. Intensivt men kul.

Men hon gör en hel del annat också, vid sidan av sitt modemärke.

– Jag frilansar även som stylist och creative director inom mode- och musikindustrin. Det kan vara allt från artiklar till kampanjer, promotionbilder och musikvideor.

Ni kan se bilder på några av hennes kreationer här intill. Hemligheten bakom framgången beskriver Fannie själv så här:

– Jag tror det är just för att det är unikt. Det är inte många designers som skapar sina egna kedjor, ring för ring. Visst är det kul när kändisar har på sig ens design, men jag lägger inte så hemskt stor vikt på det personligen. Affärsmässigt så är det fantastiskt förstås.

En annan sak som uppskattas är det personliga i hennes saker.

– Handarbete. 100 procent handarbete. Varje bild du ser på min hemsida är produkter jag har skapat själv, ring för ring oftast. Det som går ut i butik har jag ett produktionsteam som tillverkar, men allt fortfarande handgjort i London.

– Men just det första exemplaret gör jag alltid själv. Det är del av min designprocess. Det är de exemplaren vi använder når vi fotar kampanjerna och det är de vi använder i showroomet i Paris under modeveckan.

Nu har hon satt upp nya mål för framtiden. Musikindustrin är stor, och där finns mycket att göra.

– Jag har börjat jobba mig upp som creative director i musikindustrin. Jag började för fem år sedan som “assistant creative director” och det gav mersmak. Jag jobbade då med musiker som Rihanna, Alicia Keys och Imogen Heap bland andra. Och nu har jag sakta börjat ta på mig egna klienter.

– Drömuppdraget är att jobba som creative director för en världstjärna. Inte för att de är kändisar specifikt, mer på grund av all den talang som omger en produktion av en världsturne, ett skivomslag eller en musikvideo. Man får chansen att jobba med alla dessa otroligt kreativa talanger. Det är vad som lockar mest, säger hon och avslutar med ett skratt:

– Förhoppningsvis är musiken bra också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!