Från sportjournalist till prisad formgivare

Hon började som reporter på GA och skrev för olika tidningar innan hon övergick till att formge dem. Sedan dess har hon uppmärksammats flera gånger som årets AD, Agnes Dunder.

Agnes Dunder besöker föräldrarna på Körsbärsgården i Sundre. Hon står vid Eva Langes vita skulpturer i en av paviljongerna till Konsthallen, som är ritad av hennes pappa och drivs av hennes mamma.

Agnes Dunder besöker föräldrarna på Körsbärsgården i Sundre. Hon står vid Eva Langes vita skulpturer i en av paviljongerna till Konsthallen, som är ritad av hennes pappa och drivs av hennes mamma.

Foto: Hanna Mi Jakobson

Gotland2022-01-28 20:45

– När jag var liten skulle jag bli arkitekt precis som min pappa, men jag var inte så bra på att rita raka linjer, säger Agnes.

Hon har dock fått med sig en känsla för form, kanske det designmässiga från pappan Jon Jonsson och det konstnärliga från mamman Marita Jonsson.

– Jag har i varje fall fått mycket uppskattning och hejarop, men har säkert ärvt en del därifrån, säger hon.

När Agnes tog studenten hade föräldrarna sålt huset i Visby innerstad för att bygga upp konsthallen på Körsbärsgården i Sundre. Själv flyttade hon till fastlandet och lämnade extrajobbet som sportreporter för att läsa journalistik. Även om hon hade tänkt sig en annan inriktning så fortsatte hon på sportsidorna.

– Jag gjorde min praktik på GT och sommarjobbade där, gjorde min långa praktik på Kvällsposten och sedan jobbade jag på Expressen, sammanfattar hon.

Hon var bland annat i Båstad och hörde när höjdhopparen Kajsa Bergqvists hälsena gick av och i Malmö intervjuade hon den unga fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimović.

– Men det var häftigare när han gick över till Juventus från Ajax, hans stora genombrott internationellt, och jag träffade den enormt stolta pappan för en intervju, säger hon.

undefined
Agnes Dunder är prisad art director, grafisk designer och tidningsformgivare från Visby. Hon samarbetar ibland med gotlänningar som hon växte upp med, som illustratören Emma Hanquist och fotografen Joel Nilsson.

Agnes jobbade vidare i några år som sportreporter för Uppsala Nya Tidning, innan hon bytte bana och utbildade sig till formgivare.

– Då hade jag en tjänst där det ingick att redigera sidorna också. Efter ett tag började jag tycka att det var mycket roligare att redigera än att skriva, kände att det kanske är värt att satsa på.

Sedan dess har hon nominerats och tilldelats flera priser. Som bästa art director. För bästa tidningsomslag. Och för bästa publicistiska design. 

– Det är så klart jättekul. Som tidningsdesigner får man inte så mycket feedback från läsarna, utan man sitter på sin kammare och ibland får man ett mejl. Oftast när man har gjort något fel. Med priserna får man veta att man gör något hyfsat bra i alla fall, säger Agnes.

Hon jobbar främst med tidsskrifterna "Sveriges Natur", "Modern Psykologi" och "Språktidningen". Samtliga har prisats som årets tidskrift, men ett av priserna kändes mer än de andra.

– Det var så klart när jag blev jag årets AD, det är verkligen ett personligt pris. Jag var nominerad året innan men vann inte och var lite bitter. Så det var verkligen superkul när jag fick det, då fick man lite hybris. Det kan också ha att göra med att kollegorna på mitt frilanskontor hade pyntat min plats med girlanger och grejer, berättar Agnes.

undefined
När Agnes Dunder vann i sin kategori på tidsskriftsgalan 2017 löd motiveringen. "Årets AD har ett helt eget ID och skapar infotainment på högsta nivå."

Efter att ha pendlat från hemmet i Uppsala till kontoret i Stockholm i några år, hyrde hon in sig i ett kollektivt kontor, där hon sitter och samarbetar med frilansare som är fotografer och formgivare. Agnes jobbar med flera tidningar parallellt och kommer in i processen när hon får texter från redaktörerna.

– Då läser jag och försöker gestalta texten så att den blir spännande, intressant och läsvänlig. Ser om den ska illustreras på något sätt eller fotograferas eller om det behövs något case med en levnadshistoria. Sedan gäller det att få allt på plats, med rätt typsnitt och känsla och flöde. Mitt jobb är ju att få texten att bli läst och så intressant som möjligt, bildmässigt, typografiskt och strukturellt, förklarar hon.

Hon skriver inte själv längre, utan gestaltar andras texter. Men under ett par år gjorde hon allt, i ett samarbete med inredningsprofilen Ernst Kirchsteiger.

– Det var ett superroligt projekt, en helt egen produkt där vi kunde göra vad vi ville och som Ernst ville. Då skrev jag fortfarande, gjorde form och lite styling, så det var en helhet. Då var jag i mitt esse med inredning och odling, så jag delar ganska mycket intressen med Ernst.

De gjorde ett Gotlandsnummer av "Hemma med Ernst", med en guide till hantverk och design på ön. Då var Körsbärsgården med, men även Betongfabriken och ett återbesök på Pavalds gård som hade inretts av Ernst i hans sommarprogram.

undefined
"Det är klart att man inspireras av allt runtomkring, som musieskyltar, fotbollsarenor och böcker och konst. Och nu finns det så mycket snygga grejer överallt, på Pinterest och Instagram, säger Agnes Dunder om sina inspirationskällor.

Gotlandstemat har även varit med i flera av hennes mammas böcker, som Agnes har formgett. Hon får även återkommande uppdrag att designa om tidningar, allt från Uppsala Universitets magasin till kommuntidningen för Ånge och medlemstidningen "Djurens rätt". 

– Då gör jag ett nummer med ny form och lite nya mallar och lämnar över till deras formgivare. Just nu gör jag en redesign av tidningen "Arkitekten", berättar Agnes och tillägger.

– Äntligen får jag låtsas vara arkitekt.

undefined
Agnes Dunder ät utbildad journalist vid Mittuniversitetet och omskolad till grafisk designer vid Forsbergs skola. De senaste tio åren har hon varit anställd av contentbyrån Content Innovation i Stockholm. Själv bor hon i Uppsala.
Agnes Dunders utmärkelser

2021 vinnare i Bästa design på European Pulishing Awards och det svenska Publishingpriset för "Språktidningen".

2021 dubbelt nominerad till Designpriset för "Modern Psykologi" och "Sveriges Natur".

2021 nominerad för Årets omslag av Sveriges Tidskrifter

2020 nominerad till Årets AD av Sveriges Tidskrifter.

2017 utsedd till Årets AD av Sveriges Tidskrifter.

2016 dubbelt nominerad till Årets AD och för Årets omslag av Sveriges Tidskrifter.

2013 nominerad för Årets omslag av Sveriges Tidskrifter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!