Legenden som operan baseras på handlar om en sjöfarare som gång på gång misslyckas med att runda Godahoppsudden. Till slut blir han så arg att han morrar att han struntar i om det är Gud eller djävulen själv som är emot honom, det här ska han bara klara av.
Han har hädat och han får sitt straff. Intill domens dag måste den eländige segla omkring på världshaven. Blotta tanken på att möta spökskeppet satte skräck i mången sjöman, men det påstods att allt kunde sluta väl; om en älskande kvinna offrade livet för den irrande sjömannen blev han fri.
Författare och konstnärer från Walter Scott, Viktor Rydberg och Heinrich Heine till regissören Verbinski med filmserien ”Pirates of the Caribbean” har inspirerats av legenden, som finns i olika varianter från många språkområden. Även Wagner intresserade sig för den här berättelsen.
Richard Wagner (1813—1883) lär ha varit en otrevlig typ. Han ljög, lurade sina vänner på pengar och stal deras fruar. Han var fördomsfull, ohederlig och omoralisk – och hade det största egot i musikhistorien. Men Wagner var också ett musikaliskt geni. Han experimenterade, han lät orkestern dominera i sina musikdramer, han skapade ledmotiv som karaktäriserade personerna, känslorna och idéerna.
Han skrev lidelsefull, dramatisk, känslostormande musik och han ville göra operan till ett allkonstverk.
Konst och verklighet blandas samman ibland. Panka och utan pass reste Wagner och hans fru från Riga till London sommaren 1839. De rymde från skulder och åtaganden. Under båtresan blåste det upp till storm och fartyget måste söka skydd i en norsk fjord. Äventyret – och Heines tolkning av legenden -- inspirerade Wagner att skriva operan om den flygande holländaren, som hade premiär 1843 i Dresden. Den är ett ungdomsverk, sedan kom berömmelsen med ”Niebelungens ring”.
I aftonens föreställning sjunger basen Evgeny Nikitin huvudrollen som den irrande holländaren. Sopranen Anja Kampe är den hängivna Senta, vars kärlek kan frigöra honom. Hon är besatt av ett porträtt av den legendariske sjömannen och försjunker i febriga drömmar om spökskeppet och dess befälhavare. Men hon har redan en beundrare och hennes far gör vad som helst för pengar …
Francois Girard har regisserat och på dirigentpulten står Valerij Gergiev. Föreställningen är textad till svenska och den beräknas pågå knappt två och en halv timme.