Stefan Olsson, PA-kompaniets grundare och Àgare, fÄr samma frÄga dagligen: Hur gÄr det egentligen?
â Ja, vad ska man svara? Jag vet faktiskt inte, sĂ€ger han.
PA-kompaniet, som erbjuder ljus- och ljudlösningar vid konserter och konferenser, var ett av företagen som förutspĂ„dde svindlande intĂ€ktsbortfall inför coronasommaren 2020. NĂ„gra mĂ„nader och mĂ„nga instĂ€llda gig senare kan Stefan Olsson konstatera att det gick ungefĂ€r sĂ„ dĂ„ligt som man befarat. Företaget har i runda slĂ€ngar förlorat 18 miljoner kronor under coronakrisen. Ăgaren gör bedömningen att rörelsen kommer att gĂ„ under efter Ă„rsskiftet om lĂ€get förblir oförĂ€ndrat.
Och PA-kompaniet har gott sÀllskap i rÀvsaxen. Diskussionen om den blödande kultursektorn tog fart rejÀlt i och med ett inlÀgg av Jonas Gardell, dÀr han krÀver kulturminister Amanda Linds avgÄng. Kritiken riktas framför allt mot vad mÄnga upplevt som dubbla mÄttstockar i coronarestriktionerna: Att handels- och restaurangverksamhet tillÄtits fortskrida ungefÀr som vanligt, medan kulturevenemang tvingades stÀlla in.
â Jag tror att man ska vara försiktig med att jĂ€mföra Ullared och det vi sysslar med, men det sĂ€tter Ă€ndĂ„ fingret pĂ„ nĂ„got. Situationen som uppstĂ„tt Ă€r extrem, och jag tycker att det dĂ„ mĂ„ste till en anpassning efter lĂ€get. Jag tĂ€nker till exempel man kan ta större hĂ€nsyn till den specifika ytan dĂ€r evenemanget Ă€ger rum. Och den frĂ„gan ligger hos politiken, sĂ€ger Stefan Olsson.
Den hÀr "anpassningen", Àr den en förutsÀttning för att ni ska överleva?
â Ja, det fĂ„r man Ă€ndĂ„ sĂ€ga.
En annan gotlÀndsk kulturarbetare som hissade varningsflagg före sommaren var den flitigt turnerande singer songwritern och kulturproducenten Annika Fehling.
En mĂ„nad â sĂ„ lĂ€nge skulle hon klara sig om pandemin höll i sig, sa hon i en intervju i GT. Det var i mars.
NÀr hon fÄr samma frÄga nu svarar hon som Stefan Olsson.
â Jag vet inte. Jag vet ingenting lĂ€ngre. Jag kĂ€nde mig ganska sĂ€ker pĂ„ att det hĂ€r skulle vara över vid det hĂ€r laget, sĂ€ger Fehling, som nyligen stĂ€llde in Ă€nnu en TysklandsturnĂ© med sin trio.
Under sommaren har hon hÄllit sig flytande med en rad konserter i mindre format.
â DĂ€r i början var det ju sĂ„ otydligt vad man fick göra och inte. Otydligt Ă€r det fortfarande, men vi kulturarbetare hjĂ€lpte och inspirerade varandra. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt hittade vi coronaanpassade koncept som funkar. Och det var vĂ€ldigt nyttigt. Vi Ă€r ingenting utan en publik, sĂ„ det gjorde mycket att fĂ„ komma ut och möta en sĂ„dan, Ă€ven om jag dragit in en brĂ„kdel av pengarna, sĂ€ger hon.
Kritiken mot Amanda Lind, ligger det nÄgot i den?
â Skulden ligger inte hos henne, men Jonas Gardell har mĂ„nga poĂ€nger. Att det varit ok för en restaurang att ta in massa matgĂ€ster, men det inte varit ok om nĂ„gon sĂ€tter sig med en gitarr i samma lokal. Jag fĂ„r inte ihop det. Det Ă€r ju mobbing.
Ingen vet nÄnting. Det Àr alltsÄ kontentan efter ett halvÄr med coronaviruset.
â Om jag kĂ€nner nĂ„got hopp? Det fluktuerar. Men om jag kĂ€nde att det var helt kört hade jag kastat in handduken för lĂ€nge sedan, sĂ€ger Stefan Olsson.
Nej, Àn Àr PA-kompaniet inte nere för rÀkning. Trots det osÀkra lÀget smids planer för framtiden.
â Just nu Ă€r vi instĂ€llda pĂ„ att bygga en studio för streaming. Det Ă€r inte nĂ„got som kan bĂ€ra verksamheten, men det kan bli ett bra komplement som drar in nĂ„gra slantar, sĂ€ger Stefan Olsson.