I knallrosa reflexvästar står barnen på avdelningen Ängshumlan på förskolan Humlan i Visby samlade vid grinden in till avdelningen. Tre- och fyraåringarna väntar på att kulturpedagogerna Camilla Båge och Maria Wessman Klintberg under sång och musik ska leda ut dem på gården för veckans kulturstund.
– Barnen är så entusiastiska. De tycker att det är så kul och längtar till varje onsdag när Maria och Camilla kommer, säger förskolläraren Naemi Lager.
Under Kulturstunden får barnen med hjälp av sång, musik, dans och rörelse träna bland annat sina röster, sitt språk, sin motorik och sin kreativitet och samarbetsförmåga. På grund av coronapandemin hålls aktiviteten utomhus, något som bara är positivt säger Naemi Lager.
– Det är en fantastisk möjlighet att få det här kulturella in i förskolan, trots corona. Och det är härligt att vara ute, det blir en annan sorts pedagogisk lek. Man kan röra sig på ett annat sätt, det är lite friskare.
Den här onsdagen får barnen, under sång och musik, bland annat leka snögubbar, locka fram Tomten och sjunga en adventssång med små tända led-ljus i händerna. Både barnen och förskolepersonalen ser ut att ha kul.
– Vi får mycket inspiration och får nya ramsor och sånger som vi kan ta med oss in i verksamheten. Och barnen tar med sig det här in i sin lek och pratar om det hemma för att de tycker att det är så kul, säger Naemi Lager.
Den runt 40 minuter långa stunden är en del av projektet Kulturbron som drivs av Kulturskolan med stöd av Statens kulturråd. Förutom kulturstunder har förskolorna också erbjudits gitarrkurser för förskolepersonal och möjlighet att prova på bild- och filmberättande. Även miljöfrågorna tas upp, då i projektet "Vatten, sopor, dans och musik".
– Vi lär ut en egenkomponerad text om vattnets kretslopp och rör oss till den. Det är mycket ramsor och mycket kring kompostering och begrepp som kan vara främmande när man är barn, säger pedagogen Helena Södergren som leder projektet.
Förhoppningen är att barnen genom Kulturbrons olika projekt bland annat ska få med sig upplevelser av musik och rörelser och att de ska utveckla sin koordination och sitt förhållningssätt till varandra. Men det är inte bara barnen som får med sig något.
– Vi som pedagoger får hela tiden med oss idéer till att utveckla vidare. Barnen ger tillbaka så otroligt mycket, säger Camilla Båge.