Försäkringsbolagets stora reflex- och designtävling är en återkommande tävling som riktar sig till alla grundskolor runt om på ön. I år har sammanlagt 711 tävlingsbidrag lämnats från elever i åldrarna 6 till 15 år.
Syftet med tävlingen är enligt Länsförsäkringar bland annat att tydliggöra att reflexer har ett bäst-före-datum. Dessutom är förhoppningen att tävlingen ska göra det än mer attraktivt att bära reflex när det är mörkt ute och skapa ett engagemang kring trafiksäkerhet.
Enligt statistik sker cirka 40 procent av alla trafikolyckor med gående inblandade när det är mörkt. Att bära reflex minskar risken för olyckor betydligt. Utan reflex upptäcker en bil med halvljus dig först på 20 till 60 meters avstånd, beroende på om du har ljusa eller mörka kläder. Med reflex upptäcker bilisten dig redan på 125 meters avstånd.
– Det är så kul att barn och unga på ön får chansen att rita något som kommer att pryda gotlänningarnas ytterkläder under de mörka vintermånaderna, säger Daniel Eriksson, marknads- och kommunikationschef på Länsförsäkringar Gotland.
– När vi tittar på de 711 bidrag som kommit in kan vi få en bild av vad barn och unga just nu förknippar Gotland med. I år är det mycket murgröna, gotlandsbåtar, raukar och kyrkor, men också flera coronavirus och munskydd bland bidragen.
Det vinnande bidraget kommer att bli reflexer som kan bäras kommande vinter. Eleven som vinner och dennes klass får också 10 000 kronor till sin klasskassa.