Det framgår av regeringens budget där filmproduktionen i Sverige får 100 miljoner kronor ska gå till så kallad produktionsrabatt, ett medel för att locka internationella filmproducenter att komma till Sverige och använda landets miljöer när de spelar in film.
– Vi har inte hunnit smälta beskedet men det går ett sus genom branschen. Det är en historisk dag för den svenska filmproduktionen. 100 miljoner kronor är en gåva till film och intilliggande näringar som hotell, boende, restauranger, hantverkare och all annan infrastruktur, säger Ville Jegerhjelm, filmkommissionär på Gotland.
Under flera år har filmbranschen lobbat för att Sverige ska införa produktionsrabatten.
– Vi är näst sista landet på bollen, säger han.
En av produktionerna som Gotland gick miste om 2016 var Game of Thrones. Produktionsbolaget hade begärt bilder från olika miljöer på ön och övervägde att komma hit. Sedan backade man och en anledning kan ha varit just produktionsrabatten som inte Sverige hade.
Efter många års diskussioner har förslaget om att locka den internationella filmindustrin till Sverige blivit verklighet.
– Vi förväntade oss inte att det skulle komma. Det här är en mycket positiv överraskning.
Hur mycket rabatten kommer att gagna Gotland är oklart.
– Jag tror att det betyder fler och större internationella produktioner, om inte omgående så inom några år.
Produktionsrabatten innebär att stora filmbolag kan få tillbaka en del av kostnaden de har för att spela in en film. Lägger de 100 miljoner kronor på inspelningen i ett land kan de få tillbaka 20 miljoner kronor, en procentsats som varierar mellan olika länder. Nästan alla länder har infört detta som ett konkurrensmedel eftersom produktionsbolagens satsning i sig är lönsamt.
– Några som var först med att se värdet av att locka filmare till sig, var Island. Under finanskrisen i början av 2000-talet tog de produktionsrabatten till hjälp för att få fart på landet igen, säger Ville Jegerhjelm.
Produktionsrabatten kommer att införas under 2022. Hur fördelningen görs är inte klart.
– Både kvalitet och pengar kan vara avgörande. Jag skulle tro att man gör en bedömning hur stor chans det är att filmen slår igenom i världen, hur mycket folk lockar det, säger Ville Jegerhjelm.