Kickan Holmberg sparkar in revydörren i Klintehamn

Trots manfall fortsätter Gotlandsrevyn som tidigare. Nu har man värvat en av öns främsta regiprofiler, den mångfaldigt prisade Karin Kickan Holmberg.

2016 fick Karin Kickan Holmberg GT:s kulturpris. Nu sätter hon sig i Gotlandsrevyns registol.

2016 fick Karin Kickan Holmberg GT:s kulturpris. Nu sätter hon sig i Gotlandsrevyns registol.

Foto: Edvin Högdal

Gotlandsrevyn (GT)2018-09-19 12:30

Tidigare i månaden blev det känt att Patrik Palten Jonsson drar sig tillbaka helt och hållet från Gotlandsrevyn. Palten och hans monologer var länge ett folkkärt inslag i nyårsrevyn, och under en kort tid efter Roland Olssons avhopp axlade han dessutom huvudansvaret i Klintehamn.

Många undrade följaktligen om detta var spiken i kistan för Gotlandsrevyn. Men så verkar inte bli fallet.

Paltens ersättare i registolen, Karin Kickan Holmberg, har en mycket diger meritlista bakom sig. De senaste åren har hon gjort en rad uppmärksammade uppsättningar för barn och unga, däribland Unga Roma-föreställningarna ”Att bossa en bitch” och ”Miranda Mirakel”, samt ”Det du inte såg” efter Patrik Sjöbergs självbiografiska bok. Nyligen mottog hon dessutom såväl GT:s som Region Gotlands kulturpris.

Enligt Karin Kickan Holmberg var det egentligen bara en tidsfråga innan ett samarbete med Gotlandsrevyn skulle komma till stånd.

– Vi har haft stadig kontakt genom åren. Jag har varit aktuell både som skådespelare och regissör tidigare, men av olika anledningar har det aldrig blivit av – förrän nu. Det ska bli kanonkul att göra något på Gotland igen, säger Karin Kickan Holmberg, som för närvarande arbetar med ungdomssatsningen ”Svårast är det med dom värdelösa” i Dalarna.

Hon har varit med i gejmet länge, men någon rutinerad revyräv är hon knappast.

– Jag har ju gjort cabaréliknande uppsättningar tidgigare, men det är inte riktigt samma sak. Jag räknar dock med att få god handledning av de andra i revygänget.

Hur är din relation till Gotlandsrevyn som åskådare då?

– De började i samma veva som jag flyttade hit för 20 år sedan ungefär. Första gången tyckte jag att det verkade vara trams, men när jag väl satt där i salongen tyckte jag att det var skitbra.

Vad utmärker en riktigt bra revy, som du ser det?

–  Det är en kombination av flera saker. Dels har vi musiken – en lyckad revy ska låta bra. Sedan har vi det spetsiga och kaxiga tilltalet. Underhållningsvärdet är visserligen viktigare i en revy än i traditionell teater, men det är inte detsamma som att en revy inte ska väcka tankar. Via humorn och det absurda kan vi få syn företeelser i vår tid och omgivning som vi annars inte tänker på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!