Gösta Reiland, boende sedan 13 år i Sundre, tog hem den åtråvärda titeln ”Bästa foto” på Guldbaggegalan i Stockholm. Filmfotografen stod bakom fotot för filmen ”Flocken”, som tidigare prisats på filmfestivaler i bland annat Berlin och Los Angeles.
Till Gotland kom Gösta som barn med pappan, som var veterinär.
– Jag åkte runt med honom i socknarna, säger Gösta Reiland.
Efter åtta år på konstskola i New York hade han tröttnat på storstäder. Med ett starkt naturintresse längtade han efter landet.
– Då hyrde jag en ateljé i Garda. På Gotland har jag alltid känt mig hemma, säger Gösta Reiland.
En dag när han satt och målade i Sundre kom en fågelskådare förbi som höll på att ringmärka fåglar.
– Jag stannade i många veckor och hjälpte till att ringmärka. Sundre är den vackraste platsen på jorden. Lanskapet, ljuset, variationen. Sundre har något speciellt som jag tycker är unikt, säger Gösta Reiland.
På gården vid Skoga håller han sig helst undan strålkastarljus och kändisliv, tillsammans med sin fru och barnen som är tio och tolv år gamla.
– Det spelar ingen roll var jag jobbar, jag reser och filmar, så länge min familj vill vara där. Mina barn går i Öja skola och min fru Marie är med och driver Fiket i Burgsvik. Så har vi lite lamm, 45 tackor, säger Gösta Reiland.
Lite obekväm var han med att äntra scenen på Guldbaggegalan. I sitt tacktal hälsade han till barnen på Storsudret.
– Mina barn satt galaklädda hemma hos Maries kompanjon i Fide och åt ostron, säger han.
Galans snackis var regissören Lisa Aschan som, i besvikelse över att inte hennes filmfotograf vann, pekade finger mot Gösta Reiland.
– Jag känner inte henne eller den andra fotografen. Men hon kom fram efteråt och sa att hon hade gjort bort sig, säger han.
Någon större efterfest blev det inte för öns nyblivna Guldbaggevinnare. I går morse fortsatte han arbetet med att ljussätta och klippa nästa stora långfilm, ”Pyromanen”, som spelades in i Norge i våras.
– Vi har eldat massor av hus i södra Norge. Det var inga omtagningar, vi klarade faktiskt sju stora bränder och det var spännande, säger Gösta Reiland.
I påsk ska han ställa ut målerier och fågelporträtt på hemmaplan, på Körsbärsgården i Sundre. I början av sommaren väntar nästa långfilm, av samma regissör som gjorde den nu prisade ”Flocken”. Inspelningsplatserna finns i Sverige och i Vietnam. Under sina resor är fågelkikaren en självklarhet i packningen. Nu blickar Gösta Reiland framåt.
– Eftersom jag har varit lite doldis kanske fler får upp ögonen för vad jag håller på med nu. Det vore jätteroligt att få fler manus att läsa, jag vill gärna ha en långfilm om året, säger han.