Finskt genomslag för gotländska knytblusen

Ännu en vernissage, ännu en oväntad succé. Anna-Malin Andersson och hennes knytblus hamnade i centrum när Vårsalongens samlingsutställning invigdes i Finland.

Anna-Malin Andersson intervjuas av Svenska Yle i samband med vernissagen.

Anna-Malin Andersson intervjuas av Svenska Yle i samband med vernissagen.

Foto: Björn Isaksson

Konst2019-11-14 20:40

Anna-Malin Andersson hyllningsbyst till Sara Danius har gett upphov till en rad artiklar i GT sedan den avtäcktes på Liljevalchs vårsalong tidigare i år. Skulpturen figurerade senast på dessa sidor när det blev känt att den skulle ställas ut på Hanaholmen i Finland under ett slags best of Vårsalongen

Kanske borde det vara färdigrapporterat om saken nu, men den förra uppdateringen slutade trots allt med en obesvarad fråga: Hur bra koll har egentligen finländarna på knytblusen och dess symboliska betydelse? "Kanske ser de bara en blus utan djupare innebörd", sa den gotländska konstnären då.  

Nu är vernissagen avklarad och Anna-Malin Andersson vet svaret. 

– Hanaholmen är ett kulturcentrum för Finland OCH Sverige, så jag vet inte hur representativ deras publik är för landet. Men i stort sett alla som jag träffade i samband med vernissagen hade bra koll på knytblusen och Svenska Akademien. Det var till och med ett antal kvinnor där som hade klätt sig i knytblus dagen till ära. Det var oerhört smickrande så klart, och fint – men också lite skämmigt. Jag menar, att hamna i fokus så där, säger hon. 

Inte nog med det. När Svenska Yle gjorde ett längre tv-inslag om samlingsutställningen så riktades merparten av strålkastarljuset mot Anna-Malin Andersson och hennes skulptur, som presenterades som "ett av verken som fått mycket uppmärksamhet". Anna-Malin var dessutom den enda konstnären som intervjuades.  

Karta: Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!