Hon har varit med om mycket under sitt första levnadsår, flickan som placerades på Galgberget i samband med konstmuseets friluftsutställning "Bakom grönskan". Tidigare i vår revs Jessica Lundebergs "The Watcher in the Woods" ned av polisen, efter att en privatperson misstagit det för en hängd människa – något som konstnären sedermera beviljades skadestånd för.
Efter det har flickans framtid varit oviss.
– Konstkonsulenten ville gärna ha kvar verket, men regionen har inte varit tillmötesgående direkt. Efter flera diskussioner fram och tillbaka kom vi fram till att hon ska stå på gräsplätten vid konstmuseet, säger Jessica Lundeberg.
"Bakom grönskan" syftade till att se vad som händer när betraktaren möter konst i otippade miljöer.
Att flytta skulpturen från skogen till innerstan bör väl påverka hur den uppfattas?
– Jo, så är det. Särskilt när den ställs utanför ett museum. Då är folk mer beredda på upplevelsen. Jag tror att det var därför "The Watcher in the Woods" väckte så starka känslor. Folk förstod inte vad det var frågan om.
Fanns det i din vildaste fantasi för ett år sedan att det skulle bli så mycket rabalder kring det här?
– Verkligen inte. I början tyckte jag att det var obehagligt – att folk trodde att det var en död människa, menar jag. Men det finns också något positivt i den här upplevelsen. Framför allt eftersom det lett till en intressant diskussion: Vad är det som gör att vi blir rädda när vi ser den här konsten?
"The Watcher in the Woods" nyinvigs 19 juni. I samband med framför 2 Rabbits ett performance.