1,3 kilometer lång

Det pyser och ryker, luckan öppnas, kol skyfflas in i den hungriga eldstaden. Visslan tjuter tre gånger, bromsarna är lossade och ångloket Dalhem börjar dra, dra oss hundra år tillbaka i tiden.

Foto: Love Strandell

Kultur och Nöje2010-08-20 00:00
För hundra år sen kunde man åka tåg mellan Slite och Roma.
För hundra år sen kunde man posta ett brev som kom fram redan samma dag.
Picknickkorg
För hundra år sen skulle jag ha haft lång kjol och hatt och kanske suttit i en av passagerarvagnarna, med flätad picknickkorg i knät och pirr i magen, förväntansfull inför mitt livs första tågresa.
Samma pirr som en reporter, hundra år senare, känner när tåget börjar röra sig framåt. Och jag förstår plötsligt varför man tycker det är värt att ägna så mycket tid och möda åt det här gamla loket och allt som har med den gamla järnvägen att göra.


Ett helt gäng
Personalen på tåget, som alla arbetar ideellt, har sina roller. Där finns lokförare, eldare, konduktör, bromsare, stins, motorloksförare, stationskarl, extra konduktör, biljettförsäljare och en butiksförsäljare. Så det kräver sin organisation för att kunna hålla vad tågtidtabellen lovar.
Att vända ett tåg
Sommartid går tåget från Hesselby
i Dalhem, förbi Eken och vidare till
Munkebos. Där får passagerarna stiga av och se hur det går till när man vänder ett tåg.
Andra avstigningen är på tillbakavägen vid hållplats Eken. Där berättar tågbefälhavaren Evert Gahnström om järnvägens födelse och betydelse för Gotlands befolkning och industrier.
Han berättar att kung Oscar II år 1878 invigde den första järnvägen som gick mellan Visby och Hemse.
Behovet av järnvägstransporter ökade i och med att sockerbruket i Roma öppnade under 1890-talet. 1924 var rälsen som mest utbredd och gick mellan Lärbro i norr och Burgsvik i söder.
Vi får veta att postgången i moderna tider nog aldrig har varit så snabb som den var då. Man lämnade sitt brev vid stationen, posten sorterades under resans gång och utdelning skedde redan samma dag. Detta fenomen varade dock inte så länge. 1947 förstatligades järnvägen, och i september 1960 lades den ned och rälsdelarna såldes.
Rallarjobb till Roma
Efter cirka en kvart lång historielektion är det dags att åka tillbaka till Hesselby igen, men om några år kan det handla om en betydligt längre tur med tåget än den som erbjuds i dag. Föreningen arbetar nämligen järnhårt för att kunna bygga ut rälsen igen, denna gång ända till Roma. Nygammal järnvägshistoria ska skrivas.
Föreningen Gotlandståget
Bildades 1972 och har cirka 1 100 medlemmar varav ett fyrtiotal aktiva. Den köpte och renoverade Hesselby stationshus i Dalhem och återuppbyggde banan till Eken i Dalhem. Nu har man lagt räls mellan Munkebos och Dalhem och ska så småningom bygga ut den till Tule i Halla samt på längre sikt även till Roma.
Varje sommar bedriver föreningen persontrafik och vintertid är det Tomtetåg
(2 januari, 2011). Vid Hesselby station finns det ett järnvägsmuseum, café, lekplats och en butik.
Mer info: www.gotlandstaget.se
Museijärnvägens dag
Sommarens tågtrafik är i gång till och med Museijärnvägens dag som är den 29 augusti kl. 11:00-16:00. Under dagen firas järnvägen lite extra med festligheter runt stationen.
Veteranbilar på plats
För dig som förutom gamla tåg även gillar gamla bilar, kan lystmätet få sitt den 29 augusti. Vid Hesselby järnvägsstation från cirka kl. 14:00 och under en timme framåt, ska ett fyrtiotal veteranfordon samlas. Både bilar och motorcyklar. Det är Gotlands veteranbilsklubb och Motorcykelhistoriska klubben som tillsammans arrangerar Augustisvängen. Loppet avslutas vid tågstationen och då är det fritt fram för allmänheten att beskåda hur välpolerad en bil egentligen kan bli.

Se även utökad tidtabell med tvåtågstrafik på www.gotlandstaget.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!