200-årig hovkapellmästare lämnar Gotland för alltid
Det är den gotländska familjen Mehler, ättlingar till Lachner, som reser till Tyskland för att överlämna den oljemålning av Ignaz Lachner som funnits i den gotländska familjen Mehlers ägo i närmare 100 år. Samtidigt överlämnar de också ett antal originalnoter till Lachnermuseet i födelsehuset i Rain i samband med en jubileumskonsert för att fira Ignaz Lachners 200-årsdag.
Själva överlämnandet kommer att bli jubileumsdagens höjdpunkt och allt har förberetts i största hemlighet. Hur släktskapet mellan familjer Mehler i Visby och den tyska grenen av familjen Lachner egentligen ser ut har uppenbarats genom Irmgard Mehler-Pettersson som bland annat forskat i Kungliga bibliotekets arkiv - och Tomas Mehler som kartlagt släktskapet och hittat många intressanta fakta, både om personerna och den musik som familjen skapat.
*
För att ta det från början berättar Tomas Mehler om Ignaz Lachner som en av åtta i en fattig syskonskara där alla på något sätt fick musikaliska befattningar. Flera av systrarna blev organister och de tre bröderna Franz, Ignaz och Vinzenz blev alla framstående kompositörer.
Ignaz föddes 1807 och var under tre år, 1858-1861 hovkapellmästare och dirigent för kungliga operan i Stockholm. Sommaren 1860 tillbringade han tillsammans med familjen i ett hus i Själsö och familjen framträdde vid konserter och soaréer där både visbybor och badgäster satt i publiken.
Vid en konsert i S:t Nicolairuinen fanns bland andra prinsessan Eugenie med bland de 500 i publiken. Ignaz Lachner hade ju komponerat kröningsmusiken när Eugenies bror Karl den XV kröntes i maj samma år.
Att det var samma hus på Själsö som Friedrich Mehler, barnbarnbarn till Ignaz, bodde i under sina första år på Gotland gör ju historien ännu mera intressant.
Nåväl, i domkyrkoorganist Wilhelm Söhrlings anteckningar, publicerade i Gotlänningen 1939, berättas han mycket om familjen Lachners gotlandssommar, bland annat om dottern Julies (tvillingsyster till Friedrich Mehlers farmor) konsert på Oscarssalen där de två tillsammans med Fritz Söderman spelade Beethovens stora B-dur trio och han skriver även om familjen Lachners stora intresse för fjärilar.
Söhrling blev också smickrad när Ignaz Lachner menade att han var så märkvärdigt lik Franz Schubert, som han kände sedan tiden hemma i Tyskland.
Efter de tre åren i Stockholm och en sommar på Gotland flyttade familjen tillbaka till Frankfurt am Main i Tyskland. Oljemålningen av Ignaz, tillsammans med originalnoterna (bland annat Karl XV kröningsmarsch), kom till Gotland 1922 som arvegods när Friedrich Mehler fick arbete över en sommar på Gotland och sedan förälskade sig i ön och blev kvar resten av livet.
*
Att tavlan och noterna nu återlämnas har stor betydelse för Lachnermuseet i Rain. Det mesta av alla originalhandlingar och porträtt av familjen blev förstörda under kriget och bombningarna av Dresden.
Familjen Mehler som sedan Friedrich död 1981 förvaltat tavlan tror att den är målad på 1870-talet.
- När vi nu reser till Rain och överlämnar tavlan är det ett väl valt tillfälle att också koppla ihop de två musikaliska släktgrenarna och få se museet, säger Tomas Mehler.
Irmgard Mehler-Pettersson, dotter till Friedrich, hennes dotter Eva Hultman och Tomas Mehler, son till Irmgards bror Wolfgang, är de som på plats i Rain kommer att överlämna tavlan och noterna vid jubileumskonserten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!