Med Ann Wolff möter världen Visby. Internationellt räknas hon till en av samtidens mest betydande glaskonstnärer.
Nationellt hör hon sedan länge hemma på Gotland och nu med hem och ateljé i Visby.
Under Almedalsveckan ställer Ann Wolff ut på GKF, galleriet för konst och form på Wallérs plats i Visby.
Ett stenkast bort är hon också aktuell med den stora utställningen Lost Blues i domkyrkan där hon visar skulpturer i glas och brons samt teckningar.
På GKF ställer hon ut i ett mindre format med verk i glas och betong samt teckningar och collage på temat Fasad och kropp.
Tillsammans ger de båda utställningarna möjlighet att möta Ann Wolffs konstnärskap.
- Jag var verksam som designer i 15 år och har mina gamla vänner bland medlemmarna i GKF, men jag skiljer mig i uttryck från de verksamma i dag, säger hon.
Utställningstemat fasad och kropp kommenterar hon i ett samtal om identitet, konst och konsthantverk, det offentliga och det privata.
Orden utvecklar och gestaltar hon i objekt som Head med en form som höljts i glas som smälts för att sedan svalna och stelna till ett ansikte.
- Principen är en glasfasad gjuten över betong. Glas har något av en extra dimension, förklarar hon som har en sällspord förmåga att uttrycka sina konstnärliga idéer genom att förena material med form.
I hennes verk reflekteras öppenhet mot slutenhet, positiva former samverkar med negativa, ljus talar till mörker och styrka ställs mot bräcklighet.
Det gäller också för hennes senaste projekt med Gud i Gammelgarn som prototyp för en skulpturidé som knyter samman medeltid med nutid och som skulle kunna finansieras i ett samarbete och genom avgjutningar till försäljning.
- Boken "Gotländska stenmästare" har fascinerat mig och jag fick idén att aktivera medeltida stenskulpturer. De förfaller och vittrar sönder i öns kyrkor men skulle kunna förevigas genom avgjutningar i glas.
Hon slår fast att det inte handlar om att kopiera de medeltida stenmästarnas skulpturer utan att i nutid konstnärligt levandegöra ett kulturarv. Ett första exempel finns med i utställningen på GKF med motivet hämtat från Gammelgarn kyrka där Gud driver ut Adam och Eva ur paradiset.