Utställningen på Galleri Ridelius är inte Peter Lindbergs första på Gotland, men för första gången skapar han en egen tolkning av sin nya omgivning.
Likt många andra har han upptäckt vad man kallar det gotländska ljuset, men han stannar inte där. Han vill skapa måleriska tolkningar av ljuset över årets alla årstider.
Med sig i bagaget har han också en iver att återvinna det som blir över. I det här fallet handlar det om ett parti ljudabsorberande skivor och några burkar kalkfix som han spätt på med en gnutta gotländsk sand samt överblivna ribbor som här fått funktionen av ramar.
Resultatet har blivit annorlunda bilder och en annorlunda utställning.
Drag av skulptur
Peter Lindberg har tidigare arbetat med abstrakt måleri men har börjat experimentera mot det figurativa och det skulpturala. Utställningen på Ridelius har många drag av skulptur - men med tavlans traditionella form.
Han försöker att kasta loss från det abstrakta mot det mer konkreta och han tror han kommer att lyckas med hjälp av sina undersökningar av Gotland och vad detta egentligen är för ett ställe.
Han började mera traditionellt med landskapet, lammen i hagen, ringmuren och stränderna, men nu blandar han mer och mer in vardagliga händelser och uttryck, ofta med en stor portion humor för den som tar sig tid att genomskåda hans verk och bilder. Sparsamt med färg, men ändå inte.
Hans senaste verk består uteslutande av lamm, kor och hästar, sparsamt med färg men ändå inte, bilder som alla är metaforer mot det tidsrum som spänner mellan medeltid och iPhonen.
Utställningen kan ses till och med 22 oktober.