Aparta akvareller bland burleska Bellmanbilder

Kultur och Nöje2006-03-07 06:00
Peter Dahls karaktäristiska bildvärld återfinns under mars månad på Galleri Ridelius i Visby.
Detta i form av litografier från hans omtalade "Fredmans-svit", en serie från 1980-talets början som innebar Peter Dahls definitiva genombrott och som verkligen andas skapelserus, med sitt intensiva, lätt groteska bildspråk.

Men här finns också med två akvareller med ett annat, enklare mera avklarnat bildspråk.
Två titellösa kvinnoporträtt. Ett med den avbildade spelande piano och ett som för tankarna några decennier tillbaks i tiden. Priset är dock detsamma: 49 000 kronor styck.

Ja, Peter Dahl har byggt upp en helt egen bildvärld omkring Carl Michael Bellman och hans Fredmans epistlar, med dess kända personager som Mollberg, Movitz och Ulla Winblad verkande i 1700-talets Stockholm.
Det är för det mesta frodiga verk som andas hedonism och utlevelse och som illustrativt understryker och fördjupar Bellmans värld.
Det av verken som bär titeln "Bacchus & Venus", sammanfattar ganska bra vad det handlar om. Konfoniumet flödar och dryckenskapen härskar. Kvinnorna är till synes fala och lättillgängliga.

Men mitt i allt festande finns också bilder som skildrar annat:
Bakrusets efterdyningar och ruelser men också motiv som kontrasterar totalt som "Död på fabriken. Styrmansdottern Gretgen".

Galleristen Christer Pettersson är mycket nöjd med att ha fått ihop en omfattande utställning.
Peter Dahl tillhör de konstnärer som innehar den bekväma positionen att efterfrågan på deras verk är större än vad de producerar.
Inte minst är det akvarellerna som varit svårfångade och som således verksamt kontrasterar mot övriga skapelser.
- Fast ramningen kunde ju varit bättre, konstaterar fackmannen om akvarellernas något för iögonenfallande ramverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!