I pjäsens centrum står den elvaåriga flickan Rosa. Hon beger sig till Romateatern, där hennes mamma spelar rollen som Olivia i Shakespeares Trettondagsafton - som också spelas i Roma på riktigt under sommaren.
- Jag skrev pjäsen för sju år sedan, det är en slump att Trettondagsafton spelas här nu. Men det passar ju bra, säger dramatikern Lotta Grut.
Upptagen mamma
- Men det här är inte Shakespeare, det här är Lotta Grut. Det är bara vissa frågeställningar och karaktärer som vi har lånat från Shakespeare, säger Mikaela Hagelberg som spelar Rosas mamma.
Det centrala i Unga Romas föreställningar är barnen i Shakespeares värld, barnens perspektiv. Rosa är mitt i den där åldern när allt förändras. Både kroppen och tankarna växer och värker.
- Det är en existentiell tid, man tänker mycket i den åldern. Hon behöver verkligen prata med sin mamma men mamman har inte tid för henne, säger Ylva Olaisson som spelar Rosa.
Testad av dagis
Hela pjäsen utspelas i mammans loge, bakom stora scenen i klosterruinen. I dag är det två klasser från förskolorna Viggen och Sankt Hans som får utgöra testpublik. Plötsligt kommer Rosa inspringande, hon ropar högt på sin mamma. Men mamman ger henne bara en balja leksaker och skyndar sedan ut på stora scenen. I stället blir det inspicienten Fiasko, spelad av Andreas Nilsson, som får ta hand om Rosa.
- Vet ni vad en inspicient är? frågar han publiken. Alla skakar på huvudet.
- Nej, jag tänkte väl det. Det är jag som håller i alla trådar här på teatern.
Fiasko, som fått sitt namn efter att en gång ha varit skådespelare och blivit utbuad från stora scenen, sätter nu för tiden en ära i att ta hand om kostymerna, perukerna och sminket. Medan mamman är upptagen av sin teater (eller teaaaterrr, som Rosa säger) är Fiasko och Rosa lämnade till varandra i logen. Rosa funderar mycket över vem hon är, vem hon vill vara och vad som förväntas av henne. Det är på djupaste allvar och ändå vill hennes mamma bara spela teater.
- Allt är bara låtsas där inne, jag kanske DÖR här inne! Rosa pekar uppgivet mot bröstet.
Fiasko i högklackat
I logen börjar Rosa och Fiasko själva att spela teater. De använder kostymerna och sminket och lever sig in i olika karaktärer. I ena stunden är Rosa en popsångerska, i andra en cowboy. Fiasko får på sig högklackat, kjol och spetsblus. Fantasin flödar, de dansar, skojar och rör sig mellan olika världar. Jag och flickan bredvid mig skrattar i kapp.
I ett vimmel av olika roller lär Fiasko och Rosa sakta men säkert känna varandra. Och kanske också sig själva...