Bärnsten nytt material på KAIP:s utställning
Nja, inte riktigt, förresten. Inger Brundell, som tidigare mest ägnat sig åt grafik och måleri, har till utställningen i Lummelunda gjort en rad pelare. En av dem, beströdd med bärnsten, har fått titeln "Cosmos". "Foajé" är en skapelse i glas, "Apache" är klädd med päls och knappar.
Något liknande har hon aldrig gjort tidigare.
Nej. Och jag kan inte säga att jag påverkats av de andra. Det bara kom till mig, frågan mig inte hur, säger Inger Brundell.
Inger Brundell delar rum med Ingrid Hamrell-Mårtensson och Agneta Engström två konstnärer med Sudret gemensamt. Agneta Engström i Hamra och Ingrid Hamrell-Mårtensson i Vamlingbo. De må vara grannsocknar, men skildrade i konsten är de olika. Fullmånen lyser upp Agneta Engströms lite trolska landskap, medan Ingrid Hamrell-Mårtensson föredrar idyllen längs Vamlingbokusten.
Det blir just inte mer än Vamlingbo, för jag har bara cykel och kommer inte så långt, förklarar hon.
För Åsa Ardin-Kedja är utställningen vid Lummelunds bruk speciell. Hennes far Martin Ardin var tillsammans med Gunnar Olsson och Rolf Ödin med om att utveckla Lummelundagrottan till det besöksmål det är i dag. Åsa Ardin-Kedja har porträtterat dem i tre kolteckningar.
Egentligen borde jag hugga dem i sten. Inte som små porträtt, utan direkt i berget vid grottan, säger Åsa Ardin-Kedja.
Mellan porträtten av Gunnar Olsson och Rolf Ödin hänger kolteckningen "Träskets hemlighet" en kaskad av streck som gör bilden nästan svart.
Det är jag själv. Jag var missnöjd med ett självporträtt och tecknade över det. Det blev den bästa kolteckning jag gjort, säger Åsa Ardin-Kedja.
Åsa Ardin-Kedja delar rum med Marianne Korsman och Maj Wennerdahl. Marianne Korsmans bilder är nära nog abstrakta, och titlar som "Inre rum", "Ljuset" och "Väntan" ger inte betraktaren någon större vägledning.
Jag strävar mot större frihet, både för mig och betraktaren. Jag försöker arbeta respektlöst och lyssna inåt, förklarar Marianne Korsman.
Liksom Ingrid Hamrell-Mårtensson har Maj Wennerdahl intresserat sig för kusten. Fast Maj Wennerdahl söker formerna i klippformationer, bilder som känner sig hemma i Lummelunda.
Utställningen vid Lummelunds bruk öppnar på pingstafton, och pågår sedan hela sommaren. Ytterligare en möjlighet att se KAIP ställa ut ges i sommar. Under två veckor i juli visar de sex konstnärerna en gemensam utställning på Körsbärsgården i Sundre.
Pappa. Åsa Ardin-Kedja har till utställningen porträtterat de tre män som gjorde Lummelundagrottan till ett besöksmål. En av dem var hennes pappa, Martin Ardin.
Pelare. Av skinn, glas, papper, bärnsten, päls och andra material har Inger Brundell skapat en rad pelare.
Tillsammans. Fem av de sex konstnärerna i KAIP, från vänster Ingrid Hamrell-Mårtensson, Marianne Korsman, Åsa Ardin-Kedja, Maj Wennerdahl och Inger Brundell.Foto: ROLF JÖNSSON
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!