Berättande bilder på galleri Ridelius
I Ridelius fönster skyltas med lustiga bilder från golfarnas värld. En annan som inte är med på den banan fattar inte direkt bilderna av golf som kraftsport, förbudet mot spel i bar överkropp, det finns inget dåligt väder eller 1:a usatouren.
Bara. Är det ödekyrkan eller bara en öde kyrka som Ulf Göthman har fångat i bild.
Foto: Tobias Wallström
Flera av färglitografierna har redan hittat nya hem. Röda prickar vid motiv från Gotska Sandön, Kungsladugården, Kronholmen och Snauvalds skvallrar om utställningsbesökarnas gillande blickar. Själv fäster jag mig vid finliret med pensel och palett i akvarellmålningar med naturlyriska landskap och detaljrika studier från exempelvis Västergarn. Samtidigt finns spjuvern där, som ser motiven i motivet, som gubben i rauken vid Holmhällar.
Det känns lätt att fantisera vidare och berätta en historia i Ulf Göthmans bilder. Som i den Sista vårkappan, en liten rödklädd person med huvan nerdragen går den långa slingrande grusvägen fram i skuggan av tät barrskog mot skira lövträd som kantar åker och äng i det böljande jordbrukslandskapet. Eller Mammas pojke, han som sitter där under trädets omfångsrika krona, likt en Mumindalens Snusmumrik, dold under en bredbrättad hatt och med fötterna mot sjön svallande mot stranden.
Vem är hon+ vem är han?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!