Carolina Benedicks- Bruce dansas fram

Skulptural dans. Sofia Ericson, närmast i bild, tillsmmans med skolkamrater på Elfrida Andréeggymnasiets dansprogram och rörliga bildens språk, levandegör Carolina Bennedicks Bruce skulpturer.

Skulptural dans. Sofia Ericson, närmast i bild, tillsmmans med skolkamrater på Elfrida Andréeggymnasiets dansprogram och rörliga bildens språk, levandegör Carolina Bennedicks Bruce skulpturer.

Foto: Henrik Radhe

Kultur och Nöje2007-10-06 04:00
Carolina Benedicks-Bruce. Kvinnlig konstnär, vardagskvinna och fin dam. Carolina Benedicks-Bruce står stark och okuvlig genom seklens gång.
På lördag kväll, just före midnattstimmen, dansas I minnenas rum till hennes ära. I en performance på Konstmuseets gård gestaltas Carolina Benedicks-Bruce i en levande triptyk.
Efter en idé av Agneta Gazelius och Julia Klingvall och med inspiration hämtad från Carolina Benedicks-Bruce skulpturer har Julia Klingvall koreograferat föreställningen som dansas av Camilla båge, Helena Södergren och Julia Klingvall.Tillsammans med elever på Elfrida Andréegymnasiets dansprogram och rörliga bildens språk.

Tanken är att lyfta fram och gestalta olika sidor av Carolina Benedicks-Bruce. Julia Klingvall dansar fram henne som den arbetande konstnären, Camilla Båge levandegör henne som kvinna i vardagen och Helena Högberg gestaltar henne som den fina damen som hon också var.
- Carolina Benedicks-Bruce var en stark person och feminist. Hon bar med sig ett borgerligt arv som hon förvaltade som feminist med att bland annat starta kvinnopartiet inom högern. På Gotland var hon en drivande kraft i lottarörelsen där hon exempelvis såg till att kvinnorna som engagerade sig inom försvaret var väl skodda för uppdraget. Där passade inga pumps, säger Agneta Gazelius som själv under många år levandegjort och lyft fram personen Carolina Benedicks-Bruce ur historien.
På Konstmuseet har hon, med håret samlat i knut och iklädd en reformklänning i linne, precis en sådan som Carolina Benedicks-Bruce bär på målningen där hon står uppflugen på en stege, den hänger högst upp i Konstmuseets norra rum, berättat om konstnärinnan som inte bara var skulptris utan också tog aktiv del i väskindesocknens utveckling.
- Carolina idkade också handel på kommission. hon tog med ägg, potatis och stickat från Väskinde, där Brucebo ligger, och som honsålde för de gotländska kvinnornas räkning i Stockholm, berättar Agneta Gazelius som också trätt fram som Carolina vid evenemang på Brucebo vid Skälsö där konstnärsparet Carolina Benedicks-Bruce och William Blair Bruce levde och verkade mellan åren 1856 och 1935.
I dansföreställningen på Konstmuseets gård, en halvtimme före midnatt denna lördag med kulturnatt i Visby, träder Carolina Benedicks-Bruce fram gestaltad genom tre temperament i dans. kring de tre danslärarna som personifierar konstnärinnan finns deras elever som förstärker upplevelsen som levande skulpturer samtidigt som de ger ljud åt orden i dikten, skriven av Julia Klingvall:
I minnets rum
Växande lugn i doftande minnen.
Porlande bris döljer dimma och dis.
Förför och döljer ömt de glömda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!